En oväntad liten en.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    En oväntad liten en.

    Hade flyttat min blackmolly hona till ett mindre kar (ca 20L) i väntan på att hon skulle föda. Utan att riktigt tänka mig för åkte jag bort över helgen.
    Med hjärtat i halsgropen (det hade varit ett par varma dagar) sprang jag in och kollade mollyn det första jag gjorde när jag kom innanför dörren. Hon levde. Hon var dessutom smal. Jäklars! Blev det några yngel? Jag rotar runt lite i den lilla burken och noterar snabbt att så ej var fallet.
    Detta var hennes andra kull och den har jag tydligen helt missat. Attans! Flyttar henne till det riktiga akvariet.

    Slänger ett öga på det lilla (120L) akvariet och noterar att par präktiga zebrafiskar som stånkar runt med enorma bukar. En är markant större än de andra så henne fångar jag in och flyttar snabbt till mollyns fd hemvist. Jagar fatt i hanarna som får göra henne sällskap (jag har turen att ha 3 honor och 2 hanar). Sen, trött som jag var, gick jag och la mig.

    Vaknade idag, snabbkollade zebrorna och såg att jag flyttat honan i grevens tid och nu gällde det att vara snabb igen eftersom alla 3 simmade runt och mumsade på botten!
    Så, snabbt som ögar, slänger jag ner håven och börjar röra runt, hinner fånga 2 zebror innan jag noterar att det inte var 3 individer utan 4 som spenderat natten där!

    En molly bebis! Hur gick detta till?!? Jag som tom lyft ur de 3 bitarna vattenpest och letat bakom alla bladen?!? kan den lilla rackaren gömt sig bakom doppvärmaren? (inte troligt) Eller bakom termometern? (inte heller troligt, tom MINDRE troligt)
    Lyckan är nu stor, men förvirringen lika så. Hur kunde jag missa den lille? Jag har ett öga för sådan ju!
    Dessutom vet jag inte var jag ska göra av den nya mollyn, den platsar inte i 600L, eller 120 där den kommer bli någons mellanmål. Och om den stannar i 20L är jag rädd att den kommer kalasa på zebra-bebisarna. (om jag nu hann rädda några från föräldrarna)

    Jag har iofs möjligheten att stoppa minstingen i en yngelbur i 120L, men det är varken vackert eller roligt. Jag misstänker yngelburen för att ha brunalger som den bara väntar på att förpesta mitt 120L med igen!

    Kun är det iaf när det kryllar av smått, det är de bästa historierna som finns! (speciellt när de slutar lyckligt!)
    Black Molly
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    #2
    Det är väl bara att gratulera till nedkomsten *ler*. Av egen erfarenhet vet jag att små yngel har en tendens att vara helt bort från att i nästa sekund finnas där. Något man kan ha i åtanke är att har man en liten pump inuti karet så kan de faktiskt gömma sig i små skrevor inuti den. Listiga små rackare men det är väl det som kallas för överlevnadskonst.
    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

    Kommentar

    • Black_666
      • October 2003
      • 475

      #3
      eftersom karet är så litet har jag bara en syresten och byter vatten, om jag hinner, det har en tendens att avdunstna 7-12L på en vecka, så för min del känns det bara som att jag fyller på med vatten. Nu är det nere på ca 10L, men eftersom zebror gillar lågt vattenstånd när de leker tänkte jag inte så mycket på nått sådant...
      Black Molly

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Grattis! Jag hade lämnat mollyn kvar så kanske du får mer lagom antal sebrafiskar, det blir lätt för många annars.

        Jag var av med yngel tidigare i somras, när jag inte sett något på över en vecka städade jag lite och satte nya fiskar till lek. 7-8 dagar senare hittade jag yngel från första kullen. Sedan kom det fram fler, sammanlagt 6-7 st. Dessa kalasade på andra kullen så att det sammanlagt blev ett dussin, precis lagom många!

        Kommentar

        • Mollymamman
          • July 2004
          • 198

          #5
          Dom små rackarna är otroliga till att gömma sig. Min senaste kull ploppade ut när jag minst anade det och jag fiskade upp 8 st silver molly yngel. Tänkte att detta var väl alla som klarade sig från att bli uppätna. Nästa kväll såg jag ett yngel till och helt plötsligt hade jag fiskat upp ytterligare 14 st! Dom är kvicka och gömmer sig väl. Lycka till med den lilla oväntade!
          250L
          Mollyyngel Svärdbäraryngel
          2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

          Kommentar

          • Black_666
            • October 2003
            • 475

            #6
            jag förstår bara inte vad den gömt sig bakom/under. Det finns inget att gömma sig bakom utom just syrestenen, termometern eller doppvärmaren... Det är bara ett karantänskar/yngelkar så inredning kändes lite overkill.
            Black Molly

            Kommentar

            Arbetssätt...