Mollyhona - sjuk, trött, gravid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SöoS
    • July 2004
    • 93

    Mollyhona - sjuk, trött, gravid?


    Min mollyhona har varit väldigt slö sedan igår. Hon ligger gärna på botten, eller driver omkring ett par centimeter under ytan. Hanen kommer och puffar på henne ibland, då låter hon honom skjuva runt henne i vattnet tills han tröttnar. Ett par timmar förut var hon pigg, sedan återgick hon till att ligga vid botten och flämta.

    Vattenvärdena är ok, inget mätbart nitrit. Kan hon vara sjuk eller gravid?

    Lyfte över henne i en skål nu för säkerhets skull. Är det nödvändigt tror ni?
  • jocke120
    • April 2004
    • 120

    #2
    hej är hon tjock så man marker det för då ska hon föda eller så har hannen jagat henne för mycket och kommer dö om du inte tar henne till ett annat akvarium där hon kan vara i fred om hon ska föda så ska du lägga henne i en sån där special bur som man kan köpa annar äter hon upp dem eller nån annan efter som hon föder levande. mvh jocke120

    Kommentar

    • SöoS
      • July 2004
      • 93

      #3
      Hon har varit i skålen bredvid sedan igår kväll nu. Första tio minuterna simmade hon runt och undersökte stället, sedan dess har hon legat still en centimeter över botten, viftat ihärdig med sidfenorna och flämtat. Hon ger intryck av att ha svårt att svälja ärtorna och torrfodret jag gav henne, i övrigt kan jag inte se att hon ser annorlunda ut än vanligt.

      Börjar luta åt sjukdom... Men vilken?

      Kommentar

      • jocke120
        • April 2004
        • 120

        #4
        jag har råkat ut för samma sak med det var för att hon skulle föda
        men fiskar behöver mer än ett dygn på sig att vila så jag tror hon mår bättre om någon dag och att hon inte äter är för hon e rädd så låt henne vila

        Kommentar

        • ViZiR
          • December 2003
          • 490

          #5
          hoppas att du har en pump och lite växter i skålen, annars dör hon ändå.
          <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
          </font id="Comic Sans MS"></b>

          Kommentar

          • SöoS
            • July 2004
            • 93

            #6
            Hon äter som vanligt nu, men är fortfarande slö.

            Det ser ut som att hon har silverfärgade konturer på gälarna, och sen går det ett streck längs buken, mitt på. Kan det vara ett sjukdomssymptom?

            Kommentar

            • jocke120
              • April 2004
              • 120

              #7
              svårt att säga men det kan vara skadad fjäll också men ligger hon på botten och sånt

              Kommentar

              Arbetssätt...