Hur lång tid tar det för en platy föda alla ungar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle Anka
    • December 2002
    • 27

    Hur lång tid tar det för en platy föda alla ungar?

    Jag undrar just det för min har bara fött 2 st och jag har läst att dom föder mellan 20-80 yngel varje gång i snitt.

    Tacksam för svar
    Platy mannen
  • Kalle Anka
    • December 2002
    • 27

    #2
    är det ingen som vet
    Platy mannen

    Kommentar

    • gogar
      • November 2003
      • 365

      #3
      Det varierar en del. De kommer lite då och då - allteftersom de blir klara. Tyvärr kan nog både mamman och andra fiskar äta upp en hel del av dem också - det är kanske därför du inte har så många kvar. Ju yngre honan är desto färre yngel får hon vanligtvis.
      Mvh Håkan
      - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

      Kommentar

      • cattebus
        • June 2004
        • 61

        #4
        min platyhona, som nyss födde för första gången, hade vi i yngelburk. dagen efter födde hon 10 yngel, så det var ju inte många, men helt normalt för en förstföderska...
        cattebus
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364

        Kommentar

        • shpend
          • August 2002
          • 2010

          #5
          Det beror också på vad du har för temperatur i akvariet och hur mycket du matar.

          Kommentar

          • Firres
            • July 2004
            • 137

            #6
            Shpend: måste ställa en kanske dum fråga men på vad sätt menar du att hur mycket mat man ger påverkar det? Får en "välgödd" fler yngel än en som typ, går på diet?

            Kommentar

            • Kalle Anka
              • December 2002
              • 27

              #7
              jag har en skiva i yngel buren där detär ett litet hål men den har låssnat så så yngelna har rymt.tror dom klara sej har ett välplanterat 50 liters.
              Platy mannen

              Kommentar

              • Kalle Anka
                • December 2002
                • 27

                #8
                Jag har 3 honor som är tjocka det är bara den första och största platy honan som har fött. Dom är svåra att fånga för dom gömmer sej i växterna får försöka ta dom när man matar. hihi.
                Platy mannen

                Kommentar

                • gogar
                  • November 2003
                  • 365

                  #9
                  Låt dem gömma sig bland växterna, man behöver inte fiska upp dem. Det brukar fungera bra. Då blir det en hel del som överlever.
                  Mvh Håkan
                  - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                  Kommentar

                  • shpend
                    • August 2002
                    • 2010

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Firres
                    Shpend: måste ställa en kanske dum fråga men på vad sätt menar du att hur mycket mat man ger påverkar det? Får en "välgödd" fler yngel än en som typ, går på diet?
                    Ja, det är klart. Den får både fler och dom orkar nog mer när dom föds. Platy honan käkar inte upp så många yngel heller om hon är mätt.

                    Kommentar

                    • Kalle Anka
                      • December 2002
                      • 27

                      #11
                      jag ska testa att mata lite exttra till honorna.
                      Platy mannen

                      Kommentar

                      Arbetssätt...