efter yngling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emmapemma_90
    • July 2003
    • 62

    efter yngling

    Jag har en hona som jag vet fick yngel i går natt. Hon var verkligen enorm då, och nu efteråt så är hon fortfarande tjock. Ska hon aldrig bli smal igen? Jag matar inte för mycket för hanarna och de nya honorna är slanka. Är det någon som vet något är jag tacksam för svar. Emma
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Hon kanske inte har fött alla yngel än, vissa honor brukar vara tjocka efter dom fött.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Jag hatar att behöva berätta detta men anledningen till att hon fortfarande är tjock är att hon förmodligen nyligen fick ett skrovmål av du vet vad...
      Men hon föder om 3-4 veckor en ny kull särskilt som hon nyss fick förmodligen den bästa måltiden under månaden...
      Om man inte kan kontrollera den födandet bättre...
      Ta t ex platy som kan föda 20-80 yngel var 24-30 dag. Är hon i ett sällskapsakvarium lär inte så många yngel växa upp. Även om ensam lär det inte bli mycket kvar...

      EDIT: du kanske skulle mata mer och då inte bara flingor...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        Om du vill att många yngel ska klara sej i sällskapskaret så ska du lägga in mycket växter och javamossa. Det funkade för mej.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          En Platyhona föder enligt FishBase 20-80 yngel var 24-30 dag.
          Dvs minst 240 maximalt 1200 yngel varje år.
          Räknar pessimistiskt dvs 240 yngel.
          Könsskillnader kan upptäckas efter minst 2 till maximalt 6 månader.
          Räknar pessimistiskt dvs 6 månader.
          Således nya yngel från nya honor = 10 (hälften av 20) ggr 20 st ggr 6 mån = 1200 yngel. Summa nästan 1500 yngel från den ursprungliga honan enligt den pessimistiska beräkningen - om nu inte en eller annan blir uppäten under vägen...
          Undrar ni fortfarande varför guppies också kallas miljonfisk...

          (EDIT - två liknande trådar på gång denna beräkning mer korrekt)
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • emmapemma_90
            • July 2003
            • 62

            #6
            Jag matar inte bara med flingor. Mygglarver, ärtor, förvälld sallad, de käkar på maltabletterna och krossade ciklidpellets. Jag matar upp till 5 ggr per dag pga att jag har yngel i akvariumet också...

            Kommentar

            • shpend
              • August 2002
              • 2010

              #7
              erikthur: Litar nog mer på mej själv än på "fishbase" jag går efter min egen statistik. Jag kan inte säga exakt hur många det var men på ett ungefär.

              Kommentar

              Arbetssätt...