Ang. Inavel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moose9
    • June 2004
    • 71

    Ang. Inavel

    Jag undrar lite om hur chans är det att ett yngel får t ex krokig rygg av inavel.. hur stor är chansen?

    Och om det skulle va stor chans att ett yngel fick krokig rygg.. skulle det bli mindre chans med sin "farfar" än med sina syskon?


    Använde "ett yngel" p.g.a att jag inte kom på vad yngel va i plural.. kan ju också va en fråga...vad är yngel i plural?
  • PatrikMalmo

    #2
    Wohaa... sådant där är lurigt. De som har bäst koll på det är de som odlar guppy och tävlar med dem. Hörde ett föredrag av en kille kring det en gång, och det är rent otroligt vad de håller reda på olika saker. Leta reda på någon av dem eller sök på "guppy" och "tävling" på Google så hittar du kanske någon hemsida som reder ut det.

    Ett yngel, flera yngel. Massor med yngel!! Larv/larver går också att använda, fast jag tror inte det är biologiskt korrekt.

    Hilsen!!

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Normalt sett är risken för genetiska skador på grund av inavel väldigt liten i akvariefisksammanhang. Det finns exempel på akvarister som haft stammar med guppy gått i tio år utan att man blandat in något nytt, och de föder fortfarande pigga och fina yngel.

      Om det från början finns någon genetisk variation i en sådan population så kommer den med tiden att bli mycket vanligt förekommande, och det är så man försöker få fram egna varianter av fiskar.

      Krokiga ryggar får de mest därför att de skadas vid födseln, eller som mycket små. Redan på romstadiet kan man få en klämskada, förlossningen kan vara svår för levandefödare eller ett yngel åker genom filterpumpen, och så är ryggen krokig sedan.

      Mer farlig är den hårda avel som bedrivs med genmanipulationer, kraftig medicinering och korsningar mellan arter, kombinerat med hög växttakt då de får massor av energirikt foder och tvingas till att bli könsmogna tidigt med hjälp av hormoner för att korta av utvecklingstiderna mellan avrje generation. Sådana fiskar blir ofta mottagliga för sjukdomar, har svårt att reproducera sig och lever inte så länge.

      Kommentar

      • Moose9
        • June 2004
        • 71

        #4
        Okejj tack för svaren..!

        Kommentar

        • Black_666
          • October 2003
          • 475

          #5
          Jag har tex en guppyhona med krökt rygg. Hon hittades i pumpen, så förmodligen är hon bara skadad, inte drabbad av inavels defekter. Hon är helt klart min favorit, och ryggen är krökt precis så som de annars måste spänna sig för att föda sina yngel, tyvärr är hanen jag har både hennes far och bror och han visar inget intresse för henne. Hon är både glad och pigg, och jag skulle gärna vilja försöka få yngel efter henne eftersom risken att hon dör under förlossningen är mindre (lättare att få ut bebisarna). Hanen är dock bara intresserad av en platyhona, vilket ger mig huvudbry. Blir fiskar kära i andra fiskar av annan art?
          Black Molly

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Jag tror att det handlar om att hanen kanske inte uppfattar honan med den krökta ryggen som en av sin art. Fiskar ser inte på samma sätt som vi, de tänker inte på samma sätt som vi, och har definitivt inte samma slutledningsförmåga. De igenkänningsmärken som han har inprogrammerat för en hona stämmer helt enkelt inte överens.

            Varför han sedan flirtar med en platyhona är svårare att förklara, kanske handlar det om hormoner hon avsöndrar som han känner igen som något man skall "fjäska" för... :-)

            Kommentar

            • Black_666
              • October 2003
              • 475

              #7
              erhm... jag såg först för ca en vecka sedan att den platyn var en hona, dvs det är ett yngel vi pratar om, så jag tror inte riktigt på hormonteorin
              Black Molly

              Kommentar

              Arbetssätt...