STOR platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas.mk
    • June 2004
    • 50

    STOR platy

    nu så har jag en hona som är ruskigt stor, hon har varit så ett tag nu, va ska jag göra med henne ska jag låta henne vara där i akvariumet och ploppa ut dom där små rackarna eller ska jag sätta henne i en sån där "bur" så ynglena åker ner i ett par springor.. ja ni vet säkert va det heter :P
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Det beror på hur mycket yngel du vill rädda. Låter du honan föda i en yngelbur så kommer ju de flesta yngel överleva. Låter du henne föda i akvariet bland andra fiskar så blir nog de flesta yngel mat.

    Kommentar

    • Jonas.mk
      • June 2004
      • 50

      #3
      okey, jag har 4 yngel redan som har klarat sig, hur många yngel brukar dom få då? 20?

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag har under våren lyckats rädd två av gissningsvis fem kullar.
        Vid ett tidigare tillfälle fick jag 20 levande yngel.
        Vid det senaste tillfället blev de 50 st och då såg jag att i alla fall ett yngel åts av den lyckliga modern ifråga.

        Enligt <b>Fishbase </b>föder honan 20-80 yngel med 24-30 dagars mellanrum.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Jonas.mk
          • June 2004
          • 50

          #5
          hehe okej satt henne i en sån där bur nyss, ska hon ha en hane där inne oxå eller ska hon va själv ?

          Kommentar

          • Jonas.mk
            • June 2004
            • 50

            #6
            hur stora ska ynglena vara för att man ska släppa ut dom då ?

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Vad platyhonan skall sättas i är en födkasse där ynglen kan smita <b>från </b>mamman till <b>friheten</b>. DVS ett enskilt akvarium där yngeln kan söka skydd från alla predatorer... Inga hanar behövs när en hona väl är befruktad eftersom hon spar spermierna till efterkommande kullar (förrådsbefruktning kallas detta). Pappan kan var lika hungrig han...
              Hur stora ynglen skall vara - det blir en jämförelse mellan ynglens storlek, övriga akvarieinnevånarnes munnar och hunger.

              Edit: mitt sista svar på den här tråden - osäker på om detta är en seriös frågeställare
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • malawi´n
                • August 2003
                • 1643

                #8
                Varför skulle det inte vara en seriös frågeställare...?
                (Ok, en del av sakerna kanske är självklara, men)

                Mvh Malawi´n
                Björn Forsberg

                Kommentar

                • Jonas.mk
                  • June 2004
                  • 50

                  #9
                  okej tack Erikthur, jag kanske ska släppa tillbaka henne till dom andra då. det kanske funkar bra ändå eftersom jag inte riktigt är säker NÄR hon föder.

                  Kommentar

                  • Black_666
                    • October 2003
                    • 475

                    #10
                    jonas, räkna från när hon har blivit smal igen och ca 3 veckor, då har du bättre koll på när det är dags till nästa gång!

                    Lycka till!
                    Black Molly

                    Kommentar

                    • shpend
                      • August 2002
                      • 2010

                      #11
                      Det bästa är ju om du har mycket växter då kommer ungefär 25-80% överleva, för varje dag som går kommer några st försvinna. Men har du mycket växter då kommer många klara sig.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...