Mina guppys dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mini_agge
    • May 2004
    • 165

    Mina guppys dör!

    Hej !

    Jag köpte mitt 63L akvarium begagnat i slutet av maj. Då följde det med en massa guppys 1 dvärgguramihanne och några koppartetror/neontetror.

    Nu är det så att mina guppys har börjat dö, såklart att fiskar dör men jag ska beskriva hur det går till och fårga om det är en sjukdom eller om det beror av ålderdom. Tyvärr vet jag inte hur gamla dom är då dom följde med akvariet. Hittills har 4 guppys dött många av dom på följande vis:

    Dag 1
    Mår jättebra, simmar runt bland dom andra som om allt är ok.

    Dag 2
    Står ensam nära botten och som skakar konstigt. Börjar även bli biten i fenorna.

    Dag 3
    Mår bättre igen. Simmar lite guppigt men simmar med dom andra.

    Dag 4
    Död.

    Vissa har det inte bara gått fyra dagar för men för min hona (Rut) skedde det exakt så här. 2 av dom vet jag inte då jag inte var hemma och den 4:e skedde det så här med men han höll ut ganska länge.
    ASTA =)






    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580
  • Moose9
    • June 2004
    • 71

    #2
    Många guppys är väldigt känsliga.. Men vissa är tåliga.. det har med gener och göra om jag minns rätt.. Det kan även va syret i vattnet men det är jag tveksam till.. Du kan ju testa vattnet med.. men jag vet inte riktig.. Nån annan som vet?

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      Det finns en uppsjö av trådar på forumet som handlar om guppydöd. Ingen av de jag läst ger något entydigt svar, och det finns naturligtvis flera anledningar och orsaker.

      Testa att göra några sökningar i forumet med varierande sökord så kommer du säkert hitta en del information.

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Börja med att testa vattnet för nitrit/nitrat... sådant kan uppstå i en flytt nämligen. Sedan handlar det kanske om omställning mellan olika vatten, har du samma vatten (från samma vattenverk) som den som hade karet innan?
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Mini_agge
          • May 2004
          • 165

          #5
          Jag har vatten från samma vattenverk som den jag köpte karet ifrån. Om detta fortsätter ska jag testa nitrit och nitrat.
          ASTA =)






          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

          Kommentar

          Arbetssätt...