Är mina guppysar sjuka???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Preddan
    • July 2004
    • 10

    Är mina guppysar sjuka???

    Tycker att fenorna på 2 av mina guppysar börjar se riktigt konstiga ut. Dom var så redan i affären men har blivit värre.
    Är dom sjuka? Vad ska jag göra?

    Se länk för bilder:
    http://hem.bredband.net/b217792/akvariet/fish.htm
    54L nystartat med guppysar och siamesisk algätare
  • Macke91
    • December 2003
    • 32

    #2
    Vad har du för fiskar?
    Marcus

    Kommentar

    • Macke91
      • December 2003
      • 32

      #3
      Du har inte sett om dom nafsar på varann?
      Det gör mina svärdisar.
      Marcus

      Kommentar

      • Preddan
        • July 2004
        • 10

        #4
        3 guppyhanar, 3 guppyhonor och 1 siamesisk algätare, men fenorna såg ut lite som på bilderna redan när jag köpte dom, men som sagt har blivit värre och värre, speciellt den blåa hanens fena.
        Nej dom nafsar inte på varann.
        54L nystartat med guppysar och siamesisk algätare

        Kommentar

        • Jonas_
          • May 2004
          • 61

          #5
          Jag tycker det ser ut som fenröta. Jag hade behandlat med salt, typ ektozon eller liknande plus höjt temperaturen till kanske 28-29 grader.

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Jag skulle tippa på lite förhöjda nitrit/nitratvärden, kanske hos affären. Även om frätskadorna börjat på affären så kanske de har lite svårt att läka i ditt kar. Testa som sagt att tillsätta ektozonsalt eller vanligt grovsalt. Somliga hävdar att ektozonet är bättre och inte skadar växterna, jag använder det inte eftersom det är mååånga gånger dyrare än vanligt salt. Doseringen för ektozon står på förpackningen.
            Vanligt salt skall vara utan jod, mät upp motsvarande 0,5 dl/100 liter vatten, så till ditt akvarium på 54 liter ska du alltså ha ca en fjärdelels dl. Blanda ut saltet med akvarievatten och pytsa i det långsamt, gärna under en par dygn. Försök sedan hålla samma salthalt tills fiskarna är friska. Tänk på att när du byter vatten ska du tillsätta salt ENDAST utifrån det vatten du TAR UR akvariet, eftersom salt inte dunstar.
            När fiskarna är krya så slutar du tillsätta salt vid vattenbyten och på så sätt minskar salthalten med tiden.
            Det är bättre att hålla en konstant salthalt under en längre tid, än att försöka sluta i förväg och sedan måsta upprepa behandlingen eftersom det är jobbigt för fiskarna när salthalten förändras.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Preddan
              • July 2004
              • 10

              #7
              Köpte igår Tetra Medica desinfektionsmedel som affären rekommenderade (läste även i en bok att innehållet i medlet skulle vara bra mot fenröta).
              Idag dog min blåa guppy och läget på de 2 andra hanarna verkar sämre...
              Vad ska jag ta mig till?
              Infektionen finns väl kvar i vattnet även om jag tar bort fiskarna?
              Min siames verkar inte påverkad av sjukdomen.
              Tycker inte heller att guppyhonorna verkar påverkade.
              54L nystartat med guppysar och siamesisk algätare

              Kommentar

              Arbetssätt...