20 l 3-4 guppies?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sajbara
    • July 2004
    • 2

    20 l 3-4 guppies?

    hej jag undrar om det är något problem med att ha 3-4 guppies i ett 20 liters akvarium. jag har länge funderat på att skaffa ett men jag orkar inte med att ha ett stort akvarium som tar för mycket tid. och nsista fråga blir det smutsigt snabbt.
  • Zaphi
    • November 2003
    • 724

    #2
    Som nybörjare är det sämsta du kan göra att skaffa ett litet akvarium. Vattenvärderna blir mycket ostabila i början och det är mycket svårt att skapa och bibehålla en biologisk balans. Detta är ett av de absolut största anledningarna till varför folk snabbt får dödsfall i akvariet och lägger av.

    Min rekomendation är att skaffa ett på 200 liter till en början, det är en lagom storlek och där får du även lite buffert ifall något börjar gå snett. Köp ett nitrittest och mata sparsamt i början. Det tar inte så stor plats...

    Så nej, jag tycker inte du skall ha 20 liter och ja det blir snabbt mycket smutsigt. Ett 200 liters tar inte mer tid än ett 20 liters. Räkna med 2 minuter matning om dagen och 20 min vattenbyte varje eller kanske varannan vecka. Om du inte har tid med det, kanske du bör tänka om.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • sajbara
      • July 2004
      • 2

      #3
      ja jag vet att det är bättre för nybörjare att starta med ett stort akvarium men eftersom det inte är möjligt för mig så tänkte jag skaffa ett lite med några fiskar.
      men jag ska tänka på saken.

      men hur gör man rent ett akvarium på bästa sätt?
      jag brukade använda en slang och låta vattnet rinna ner i en hink och sen gå och tömma det i sinken en trappa ner så det blir ett väldigt konkande.

      Kommentar

      • Zaphi
        • November 2003
        • 724

        #4
        Du byter 50% av vattnet varje vecka, det är allt. Du kan (men behöver inte) slamsuga botten. Jag gör det aldrig, förutom ibland på mitt diskuskar, men det är relativt meningslöst.

        Kör en längre slang ner i duschbrunnen bara med hävert (genom att du suger igång den). När du tömt hälften, fyll på igen. Skaffa lite snabbkopplingar och grejer så går det fortare...

        Varför kan du inte ha ett 220 liters? Det tar bara 0,495 kvadratmeter i ett hörn... Inte så dyrt begagnat heller.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Rådet om att börja med 200 liter tycker jag är väl häftigt.
          När jag började med akvarium brukade 50 liter räcka för nybörjare.
          Även 20-25 liter om man förstod att den kunde vara problematiskt.
          Och om man dessutom befolkade det med bara några guppies - NO PROBLEMO!!!
          Jag har för närvarande ett akvarium som är större än 50 liter och 13 styck på cirka 20 liter eller mindre (alla utan filtrering). Fiskarna förökar sej väl men man måste byta vatten duktigt (30-50% helst varje vecka) för att det skall fungera bra.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Jag brukar säga att akvarier under 100 liter är för erfrarna akvarister. Anledningen är som det redan skrivits här, att de är svårare att sköta och känsligare för "slarv". Dessutom låter sig inte en inbiten akvarist nedslås av ett bakslag... ett krånglande kar för en nybörjare kan vara slutet på deras akvarieintresse.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Legolas
              • April 2003
              • 107

              #7
              Hej.
              Jag har två kar på 54L och har aldrig haft några större problem med dom. Jag har aldrig brytt mig om att kontrollera värden mm i dom och ändå så klarar sig alla fiskar. Jag byter allt vatten var tredje eller annan vecka. Fyller bara på med kranvatten och sedan i med fiskarna. Och dom mår prima. Jag har även haft två små akvarium på 9L och skötte dom likadant och ingen fisk (guppyyngel) dog. Ibland så kan det bli väldigt mycket alger och "slem" innan jag rensar. Så av min egen erfarenhet så är det bra med små akvarium, man kanske får rensa lite oftare men det går väldigt fort och är lätt.
              54L: 1 algätare, massor med guppy, 2kopparbarbar
              54L: 1 Kampfiskhane, 1 algätare, 6 guppyhonor
              32L: 1 Eldbukssalamander (Jack Sparrow)


              1 katt (Cello)
              2 kaniner (Arez och
              Callisto)
              1 Hund (Xelda)
              5 Hönor och 1 tupp
              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

              Kommentar

              • Zaphi
                • November 2003
                • 724

                #8
                Visst kan man romantisera om hur vissa nybörjare lyckas perfekt med småakvarier från början och även prata om var gränsen i liter skall gå för att det skall vara lättsköt etc. Men det är relativt meningslöst. Jag känner till en mängd fall där tragedier inträffat. Visst kan man börja med 100 liter, ja 20 och 50 liter med, men min rekommendation på 200 liter står fast.

                Nybörjare verkar generellt tro att små akvarier är lättare att sköta. Den slutsatsen kunde inte vara mer felaktig, inte bara vad gäller nitrithalter, utan även rent praktiskt skötselmässigt och inredningsmässigt.

                Att rekommendera småakvarier utan filtrering är dock lite att ta i tycker jag Men visst funkar det.

                Jag kan också berätta ett ett lite större akvarie ger dig mycket mer glädje än ett litet, även på så sätt att du har mycket mer olika typer av fiskar att välja på.

                Att knö ner 4 guppies i 20 liter vatten kan bara bli spännande till en viss gräns, och den ribban ligger för lågt för min smak.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Jag kan också berätta ett ett lite större akvarie ger dig mycket mer glädje än ett litet, även på så sätt att du har mycket mer olika typer av fiskar att välja på.
                  Förstår inte att ett stort akvarium skulle ge mer glädje än 20 stycken mindre. Det är väl helt beroende på vad man är intresserad av. Alla vill inte ha stora akvarier med bökiga ciklider. Om man som jag och flera med mig tycker om småvuxna fiskar som killis så går det inte att ha dem i för stora kar ( I varje fall inte om man vill få yngel) Många kanske då säger att killis bara är för avancerade akvarister vilket är helt fel eftersom det finns många nybörjarkillis. Enda problemet som jag ser det är att få tag på dem.
                  Tillbaka till ursprungsfrågan: Visst kan du ha ett 20-liters akvarium med guppi i. Du skriver att du inte har plats för ett större och då är det så. Sköt bara vattenbyten varje vecka så skall du se att det funkar.

                  Guy
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Legolas
                    • April 2003
                    • 107

                    #10
                    Håller helt med dig Guy Palm!
                    54L: 1 algätare, massor med guppy, 2kopparbarbar
                    54L: 1 Kampfiskhane, 1 algätare, 6 guppyhonor
                    32L: 1 Eldbukssalamander (Jack Sparrow)


                    1 katt (Cello)
                    2 kaniner (Arez och
                    Callisto)
                    1 Hund (Xelda)
                    5 Hönor och 1 tupp
                    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      • November 2003
                      • 724

                      #11
                      Guy Palm: Jag sa inte att alternativet var att ha massor av små akvarier. Gjorde jag? Jag tror inte det är sajbaras mening att starta 20 killiskar. Inte heller anser jag att ditt propagandainlägg om killis är relevant. Självklart har folk olika intressen, det förutsätter jag och det hoppas jag alla på forumet också gör, men detta är en generell diskussion om ett första nybörjarakvarium och lämplig storlek, inte om 20 småkar med killis... Håll dig till ämnet.

                      Självklart har du större valmöjligheter vad gäller fisk med ett större kar, vilket på sikt kan leda till att man hittar just sitt intresseområde... Alla kan inte hålla på med killis i hinkar vettu..
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • hund_tjolahopp
                        • February 2004
                        • 22

                        #12
                        Jag tycker själv att 200liter för en nybörjare som inte har plats verkar vara en rätt dålig ide.. Jag startade med ett 100liters och det kan vara lagon men det beror på vad man ska ha i karet om man är intresserad av att ha guppys så räcker det väl med att börja med ett 40-50liters. jag har själv ett 20liters med 4 guppys och det funkar bara bra!
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp

                        Kommentar

                        • Gud bevare Tsaren
                          • April 2004
                          • 276

                          #13
                          Indeed, 200L som första kar är minst sagt häftigt. 100L låter mer rimligt och det är vad jag startade med för några år sedan.

                          <b>Legolas</b>: Byter du allt vatten vid vattenbyte ? Ett mirakel att dina fiskar fortfarande lever under de förutsättningarna. Man ska <b>aldrig</b> byta mer än 50%, de flesta nöjer sig med 20-30%. Vidare bör vattenbytet ske veckovis, att byta mycket (i ditt fall allt) och sällan är en mycket dålig lösning.

                          C uvasjenijem
                          Gud bevare Tsaren och Hans familj

                          Kommentar

                          • Haleli
                            • August 2003
                            • 413

                            #14
                            Hej sajbara !

                            Små och veckovis utförda vattenbyten är A och O. Med den skötselrutinen är det inga problem att få 4 Guppy att må bra i 20 L. Problemet blir väl att de 4 snabbt blir fler.
                            Normal rumstemperatur brukar fungera bra för Guppys, genomlufta med en liten luftpump och en syresten.Använd grus/sand och levande växter.Använd ett vattenberedningspreparat vid uppstarten, och gärna tex. Sera nitrivec som du doserar i ett par dagar senare när du köper dina fiskar.Mata sparsamt första tiden.Alla skall få sin mat men det får inte bli liggande oäten mat på botten ! Testa akvarievattnet för Nitrit regelbundet de första veckorna.
                            Jag anser inte att någon skall avrådas från att prova fiskhållning bara för att utrymmet inte medger ett stort akvarium.
                            Det är du själv som ägare och dina skötselrutiner som är viktiga.
                            LYCKA TILL !


                            Lisa

                            Kommentar

                            • solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

                              #15
                              Hej sajbara, jag köpte 5 guppy till 55 liter, nu är där en del yngel också. Jag tror att det räcker med 3 guppy till 20 liter. En hane och två honor. Jag byter ca 1/3 varje vecka + aguatan. Håller koll på nitrit och ännu inga problem. Jag har ett innerfilter.
                              Jag tycker att 375 liter kar är jobbigare än 55l pga vattenkonkande, men nu har jag fått slangar fixade så nu blir det bättre.
                              Vill du tycker jag att det är ok att ha 20 liter och guppy är idealisk fisk.
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...