platy, hanar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    platy, hanar

    Jag köpte ny platy hona och hane i månd. Först var den nya hanen rädd och höll sig för sig själv. Men idag jagar den den gamla hanen fram och tillbaka hela tiden. Gör de upp om "rang" eller är den nya hanen knäpp? Brukar hanarna jaga varandra? Ska jag skaffa fler honor? Så de båda har att göra? Nu har de ju bara vars en? Om jag ska flytta bort en av hanarna, vilken? Den som jagar eller den jagade?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • Amante
    • June 2004
    • 12

    #2
    2 honor per hanne brukar vara vad folk rekommenderar. Men om det är därför de jagar varandra vet jag inte.

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      Hanarna slåss om honan, så gör iallafall mina svärdbärare.

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Jag har bla två stycken blå mussepigg platy-hanar som är lite småelaka hela tiden mot allt å alla! Jagar runt nästan alla "kompisarna" men mest varandra. Har fler honor än hanar i karet så det är inte av den anledningen. Säkert nån sån där killgrej, typ spänna musklerna å visa vem som är starkast. *s*

        // Jenny
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          då är det inget att oroa sig för? Jag tycker lite synd om min "gamla" platy hane, skaffade kompisar till honom och nu gör de så här...
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Nu har jag övertalat min son att ta hand om en av platyhanarna, till sitt guppy akvarium. Han tog den jagade hanen. Neonplaty hanen slutade aldrig att jaga bort honom. Han jagde och pickade hela tiden, endast vid matning slutade han. Den jagde var stressad och var i ett hörn hela tiden.
            Är det någon som har haft så stort problem med hanar, platy? Det går ju inte att ha två hanar ihop!
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              Har liknande trassel med svärdbärarna.Dom är ju nästa släkt.Har en rejäl hane och en lite mindre.Den mindre försöker komma till.Ser den stora det får han simma för livet därifrån.
              Fredrik

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Hur stort akvarium har du? Lät du den lilla vara kvar? Klarade den sig eller blev den ihjälstressad?
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • fredrikakesson
                  • November 2003
                  • 1363

                  #9
                  130 liter.Jo då den är kvar.Han blir bara jagad när han försöker att "komma åt" honorna.Han får mat och kan röra sig hyffsat obehindrat i akvariet
                  Fredrik

                  Kommentar

                  Arbetssätt...