Är detta normalt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikki
    • May 2004
    • 224

    Är detta normalt??

    Jag har tre svärdbärare och två stycken mollysar som ofta far upp till ytan och tar luft eller ja det ser väl snarare ut som att dom skulle dricka vattnet, nu undrar jag om detta är normalt beteende för dessa fiskar eller är det så att dom kan vara sjuka??? Hoppas att någon kan svara mig snabbt!

    Katti
  • Akvaristen
    • January 2004
    • 225

    #2
    Hej

    det är troligtvis som du säger. när fiskarna gör så så beror det på syrebrist. det kan du ordna med att antingen rikta pumpen snett upp mot ytan så att ytan börjar röra sig och då syresätts vattnet. om du inte har en pump så rekomenderar jag att du köper en.

    lycka till med fiskarna.

    mvh

    Kommentar

    • nikki
      • May 2004
      • 224

      #3
      Tack för svaret! fast jag tycker att om det skulle vara syrebrist i vattnet så borde ju även mina andra fiskar vara uppe vid ytan men det är bara svärdbärarna och mollysarna, hursom helst så har jag nu dragit upp pumpen lite mer mot ytan, jag kollade även i instruktionerna för pumpen och det står att den ska vara ca 1 cm nedanför ytan men jag hade den kanske 3 centimeter nedanför ytan så det är väl bara att vänta och se om dom slutar med att fara upp till ytan hela tiden.
      Katti

      Kommentar

      • Sannstrom
        • August 2007
        • 211

        #4
        Jag har min pump på botten av mitt 70l akvarium, är det för långt ner då? Fiskarna värkar må jättebra, ser inte att någon bryr sig om det. Pumpen är ca 10 cm nedanför ytan.
        70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
        Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
        Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Pumpen ska vara så nära ytan att det blir vattenrörelser på ytan, ju mer vattenrörelser ju mer syre förs ner.

          Kommentar

          • pontulf
            • November 2007
            • 480

            #6
            Ursprungligen postat av Sannstrom
            Jag har min pump på botten av mitt 70l akvarium, är det för långt ner då? Fiskarna värkar må jättebra, ser inte att någon bryr sig om det. Pumpen är ca 10 cm nedanför ytan.
            Växter ger med syre om inte jag har fel

            Har du mycket växter så behövs inte pumpens rörelser, men ja tycker det blir snyggare när vattnet rör på sig.

            Kommentar

            Arbetssätt...