Gravid ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • idab_
    • May 2004
    • 4

    Gravid ??

    <font color="red"><font face="Comic Sans MS">Hur länge är en fisk "gravid" för mina två svärdbärar tjejer är jätte tjocka .. å har blivit tjockare sen vi fick dom .. Kan det va så att dom har rom i sig ?
    Snälla svara !
    Idaa</font id="Comic Sans MS"></font id="red">
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Dina svärdbärare kan mycket väl bära på yngel som dom kommer att föda levande, alltså ingen romläggning.
    Jag tror att dom kan få yngel ca 1 gång/månad om man har tur.
    En av mina svärdbärarhonor är konstant rund om magen, fast mycket rundare precis innan hon för yngel.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • idab_
      • May 2004
      • 4

      #3
      Tack så mkt för svar ! Men hur många "barn" kan dom ha i magen sammtidigt ? Och hur länge är dom där inne ?

      Kommentar

      • Linn.c
        • July 2003
        • 128

        #4
        Hej,

        Det är vanligast att fiskar som föder levande ungar typ: svärdbärare, platy, molly bär på ynglen ca 4 veckor innan dom föds. Det kan komma allt ifrån ett till hundra yngel, fast själv har jag fått 19 som max. En sak som du måste tänka på är att många fiskar äter upp sina egna yngel, så om du vill ha några yngel kvar bör du genast köpa en liten yngelbur. Det är en liten plastlåda som flyter i akvariet där ynglen kan vara till de växt på sig lite grann.
        Hoppas att det går bra.

        hälsningar
        Linn
        Besök gärna min zoon:

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

        Kommentar

        • idab_
          • May 2004
          • 4

          #5
          Detta är mitt första akvarie som ni kanske märkt. men simmar ynglen själva in i den lilla påsen ? eller ska man stoppa in dem ? och vad ska men ge för mat till dom små yngeln ? tack för svar !

          Kommentar

          • black_molly
            • May 2004
            • 279

            #6
            Haha, du är rolig du!
            Ynglen simmar inte "själva" in i påsen. Du håvar upp dom och lägger dom där.
            Vanligt flingfoder kan du ge dom. Men du måste smula sönder flingorna lite först.

            Lycka till.

            (Jag har också fått yngel nyss så jag vet att det är kul!!)
            MVH<h6>BM</h6>

            Kommentar

            • Mini_agge
              • May 2004
              • 165

              #7
              Hej...
              Är också ny på det här med akvarium... Så jag fick lite fakta här =) tackar tackar.....
              ASTA =)






              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

              Kommentar

              • Chicke
                • May 2004
                • 64

                #8
                Köp en yngelburk och lägg honan i när den e väldigt väldigt tjock och man ser ögonen på ynglena
                Yngelburken funkar så att när honan föder ynglena trillar dom ner i en liten springa och kommer inte upp därifrån, sen släpper man dom i ett lite mindre akvarium (10-20 liter) å låter dom växa om man vill spara dom.
                Kolla bilden så får du se hur en yngelburk ser ut:P

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Huvaligen för att håva yngel!!!!!!!
                  Då kan man ju knappast ha nån inredning i akvariet. Mina yngel faller till botten så huvva för att stå å sleva upp dem!!

                  Skall man spara alla ynglen så skall man definitivt skaffa sig en yngelkasse. Finns många olika varianter. Jag har ett nät som man trär över en plastställning funkade för mig. Jag tycker nog ändå det är viktigt att man inreder sitt akvarium så ynglen kan överleva där i, utan att man behöver sätta morsan i bur. De föder ju som sagt ca en gång i månade så akvariet blir snabbt överbefolkat ändå.

                  I mitt akvarium har jag en "boll" med Hornsärv som mina yngel brukar gömma sig i. Jag tycker det är bästa sättet eftersom det är ett naturligt sätt för fiskarna att överleva på. De starkaste klarar sig och lär sig hålla utkik efter större "farligare" fiskar. Några halvstora stenar kan också utgöra ett naturligt skydd för ynglen. De får inte vara så stora att de stora fiskarna kan simma under!

                  Hoppas mina tips var nåt att ha,

                  mvh // Jenny
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Minimaliz
                    • April 2004
                    • 4

                    #10
                    Får jag fråga en grej.......
                    Ni skriver att man ser ögona som prickar på magen på honan. Min jättetjocka guppyhona har en svart prick på magen, som alla guppyhonor. men hennes är större och mörkare. Är det ögonen på ynglen? Men i så fall måste ynglen ligga väldigt nära varandra för det ser inte ut som massor av prickar snarare en stor.....

                    =)
                    Minii

                    Kommentar

                    • fredrikakesson
                      • November 2003
                      • 1363

                      #11
                      Jag brukar plocka upp yngen genom att använda bajs häverten
                      Fredrik

                      Kommentar

                      • piggepelle
                        • March 2007
                        • 168

                        #12
                        Ursprungligen postat av fredrikakesson
                        Jag brukar plocka upp yngen genom att använda bajs häverten
                        Fredrik
                        vad är en bajshävert??
                        piggepelle

                        Kommentar

                        • cikliden2
                          • January 2005
                          • 434

                          #13
                          Ursprungligen postat av fredrikakesson
                          Jag brukar plocka upp yngen genom att använda bajs häverten
                          Fredrik
                          Slamhävert som man suger upp smuts från botten med;-)

                          Kommentar

                          • Kenny89
                            • December 2005
                            • 291

                            #14
                            Tja! har läst runder lite här (= och om ni skulle behöva nån hjälp med era fiskar så får ni gärna adda min msn... Kenny_Nordlund@hotmail.com

                            Kan svara på det mesta (=
                            Har haft massa guppy mollys o svärdbärare sen ja va 7 år och jag har haft dom flesta vanliga cikliderna också (= Håller just nu på med diskus fiskar.

                            // Kenny
                            Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                            Kommentar

                            Arbetssätt...