Stressade Black Mollysar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #46
    Nu vet jag inte vad för slags vatten du har i kran, men bor du i t ex i Stockholm eller nåt annat ställe med mjukt vatten, kan du hälla i 4-5 teskedar till - men det skall vara koksalt, med eller utan jod, inget annat. Du kan ju hålla lite koll på neontetran. Om den säger att den inte gillar behandlingen ska du nog byta lite vatten utan att tillsätta mer salt.

    Om du däremot plockar bort neontetran och bara har fisk som gillar hårt vatten kan hälla i sånt salt som Malawi- och Tanganyikafolket använder (vad det nu kan vara...)

    Svärdbärare, platy och molly lever i Centralamerika där vattnet oftast är hårt - alltså innehåller kalk. De här fiskarna går ganska bra i Stockholmsvatten t ex som är mycket mjukt men dom är lite känsligare på det hela taget då. Neontetran kommer från svart- eller klarvatten på gränsen mellan Peru och Brasilien. Där är vattnet extremt mjukt och ganska surt. Natriumklorid, alltså koksalt, förekommer inte där neontetran lever men den och de flesta andra svartvattensfiskar (men det finns undantag) verkar inte må dåligt av koksalt vilket däremot många fiskparasiter gör. Därför kan man tillsätta upp till ca en tsk per 10 liter akvarievatten utan att fiskarna mår dålig. Molly m fl får samtidigt lite fler joner i vattnet - om än inte så bra som kalksalt skulle varit. Alltså en kompromiss.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #47
      Ursäkta jag hade missat en del av diskussionen. Jag gissar att mitt inlägg är överspelat! Sorry.

      Kommentar

      Arbetssätt...