Hur vet man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • black_molly
    • May 2004
    • 279

    Hur vet man?

    Hejsan!

    Jag har ett par svärdbärare. Hur vet jag om de leker. Om honan redan är befruktad så ska man lägga henne i ett yngelakvarium "precis innan hos ska föda" hur vet jag om hon ska föda då?
    MVH<h6>BM</h6>
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Honan ser ut att spricka när som helst när det är dags. D
    et är inte lätt att veta om man inte haft Guppy, Platy, Svärdbärare med mera förut - och det är inte enkelt då heller.
    Men när hon blir tjock och nästan lite "kantig", då är det snart dags.
    Titta noga varje dag, och skulle du missa födseln denna gången så vet du iallafall hur hon skall se ut nästa gång hon skall föda. Det tar ca en månad till nästa gång......

    Kommentar

    • Jenny Fisksoppa
      • May 2004
      • 7

      #3
      Ja du...
      Jag är bara hobbyakvarist och inte odlare men vad jag vet så jagar hanen honan och "buffar" på henne, precis som black molly, platy och guppy. Håller man riktig koll så ser man hur han svänger lilla gonopodiet för att få saken på plats.

      Flytta inte honan förrän det är dags att föda och även här så är det precis som för andra levandefödare. Buken sväller upp och hon blir väldigt rund. Ha lite is i magen och utsätt inte honan för ensamheten, och stressen, i ett litet yngelkar. Hon föder ju inte alla yngel på tre röda så offra hellre nåt yngel genom att låta henne gå kvar och flytta sedan på henne. Hellre det än flytta på henne för tidigt.

      Men, men jag är bara hobbyakvarist. Man lär så länge man lever. Jättelycka till och hoppas det är yngel på g snart. Det är ju alltid lika kul!

      Mvh // Jenny

      Kommentar

      • black_molly
        • May 2004
        • 279

        #4
        Japp! Tack..

        Det finns många bra saker med yngel...

        1. Gulliga och typ det ända sättet att få se dem.
        2."Kostar" inget!
        3. Skitkul!

        MVH

        Black
        MVH<h6>BM</h6>

        Kommentar

        Arbetssätt...