Är mina Platys sjuka.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diamen
    • January 2004
    • 208

    Är mina Platys sjuka.

    Jag har en hane och en hona som har magrat av väldigt mycket. De är framme och äter när jag matar, så det verkar inte vara nå´t fel på matlusten i alla fall. Men nå´t måste det vara som inte stämmer? Finns det nå´n som kan hjälpa mig?
    Med vänliga hälsningar

    Martin, Susanne och Sebastian

    http://diamen.no-ip.com
  • Linn.c
    • July 2003
    • 128

    #2
    Hej,
    Tyvär kan jag inte ge dig något tips om hur man häver denna sjukdom, men jag kan tala om att du inte är ensam. Flera av mina Platys har tidigare drabbats av denna avmagring. Sen blir de slöa och håller sig mest stilla om det inte är matdags då de kämpar sig upp. Och tyvär så dör de till slut, i alla fall mina. Jag har provat med alla möjliga mediciner mot både parasiter, bakterier svamp osv utan något bra resultat och mina vattenvärden är bra. Själv är jag nära att bara acceptera att detta är något som händer platy och att jag varken rår för det eller kan stoppa det. Men jag är inte där riktigt än och skulle bli jätteglad om någon som lyckats bota detta kunde berätta hur????

    Hälsningar
    Linn
    Besök gärna min zoon:

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

    Kommentar

    • Diamen
      • January 2004
      • 208

      #3
      Jag råkade ut för detta med mina lyrstjärtsmolly också, en hane och en hona.
      Med vänliga hälsningar

      Martin, Susanne och Sebastian

      http://diamen.no-ip.com

      Kommentar

      • catwoman
        • February 2004
        • 183

        #4
        Både svärdbärare och platys tycks råka ut för det. Dom blir magra, ser lite krokiga ut, simmar lite svajjande... Jag har medicinerat svärdbärare med samma symptom och dom blev friska.

        Kommentar

        • Diamen
          • January 2004
          • 208

          #5
          Vad medicenerade du dem med och hade du nå´t extra kar för dem, hur lång tid fick de medicin?
          Med vänliga hälsningar

          Martin, Susanne och Sebastian

          http://diamen.no-ip.com

          Kommentar

          • Black_666
            • October 2003
            • 475

            #6
            jag har lyckts sakta ner sjukdomen, från att man ser att det är något fel på platyn tills den dör brukar det max ta 2 veckor, fick en platy att överlevi i 4 månader genom att medicinera mot både parasiter OCH svamp sammtidigt, men jag har inte lyckts rädda någon, alla fem jag hade har dött... tycks inte vara smittsamt till annan art, men guppys kan få liknande symtom... relativt smittsamt mellan platys, som någon influensa... Själv tycker jag att det borde heta platysjukan eller platy-mördare, alternativt platypest, beroende på vad det igentligen är för något. Nästa person som råkar ut för det råder jag att ta fisken ur karet och åka raka vägen till en bra djuraffär (med akvarium så klart) eller en speciallaffär med bara fiskar och akvarium och fråga vad det är och vad man kan göra åt det! Vi är många som undrar!!! Om det var min fisk som var svårt sjuk av denna tillsynes obotliga sjukdom skulle jag kunna tänka mig att döda den i forsknings-syften, för att få veta vad det är/var den lider av och hur man botar det. Känns så dumt att dom dör utan att man förstår vad som är fel och utan en chans att göra något åt det...
            Black Molly

            Kommentar

            • catwoman
              • February 2004
              • 183

              #7
              Tjaa.. som svar kan jag säga att jag inte är 100%-igt säker på att det var samma åkomma. Det var ett tag sedan och jag har inte svärdbärare längre. Jag har för mig att det var sterazin jag behandlade med. Däremot har jag sett symptomen massvis med ggr i andra människors kar. Vad det kan vara är jag osäker på.. Läst om symptom som stämmer in på både inre små parasiter samt större parasiter som mask. I vilket fall bör det vara ngn form av inre parasit. Jag vet att det finns en typ av räkmix med ngn form av antibiotika i som kan hjälpa. Detta fungerar förstås bara om fisken ännu inte slutat äta. Möjligtvis kan det hjälpa bättre vid behandling eftersom det går igenom tarmsystemet osv? Det skulle vara intressant om ngn hade ett svar på det här..

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Min platy blev också mager, vinglig, svajade hade svårt att simma. Jag tyckte synd om den och den såg ut som den led. Den hade från början inte växt som den skulle och simmade ofta själv. Min man fick faktiskt avliva den. Jag kände att medicinera inte var lönt. Det måste finnas goda utsikter till överlevnad om man ska medicinera. Mina andra platy är friska.
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • Abbe
                  • April 2004
                  • 60

                  #9
                  Mina Platys drabbades också av "platypest" med dödlig utgång.

                  Kommentar

                  • Linn.c
                    • July 2003
                    • 128

                    #10
                    Trots att man blir väldigt ledsen när ens fiskar blir dåliga och dör så känns det i alla fall skönt att veta att man inte är den enda som har haft problem med detta.


                    Hälsningar
                    Linn
                    Besök gärna min zoon:

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

                    Kommentar

                    Arbetssätt...