Inga yngel alls...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    Inga yngel alls...

    Har haft platys i snart ett år, dvs så länga vi haft karet... Men inga platy yngel! guppysarna ynglar av sig till höger och vänster, men platysarna är knapps intresserade av varandra, samma sak med black mollysarna, fast där finns det en förklaring, dom är med i en fyrkantsdrama med pansarmalarna... inte lätt...
    Men, frågan är, hur ska jag göra för att mina platys ska bli leksugna? några tips? Har nu 3 platys, 2 honor och pojk, han kommer från en 'vanlig' platy och en 'mussepig'-platy, en av tjejerna är också 'mussepig'-platy...(den sista tjejen är helröd, men det har väl ingen betydelse för leksuget?)
    Black Molly
  • Wedquinna
    • May 2003
    • 88

    #2
    Är inte så insatt i just platy. Men det finns hannar som inte vill leka. Var jag du skulle jag byta hannen!!
    Mina åsikter är just bara åsikter...

    Kommentar

    • Black_666
      • October 2003
      • 475

      #3
      byta hane? vadå? denhär hanen vill ju tom leka med mollysarna (ja, både hanen och honan) han låter bara neontetrorna och pansarmalarna vara ifred... men det kanske är tjejerna som är gnälliga?
      Black Molly

      Kommentar

      • Morellen
        • November 2003
        • 4349

        #4
        är du säker på att det inte är så att de leker men att ynglen blir uppätna? Trodde inte mina lekte men insåg senare att de gjorde de visst - bara det att ynglen blev middag innan man ens fått syn på dem
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

        Kommentar

        • ViZiR
          • December 2003
          • 490

          #5
          Jag har fått platy ybgel 2 ggr - vad jag vet... Båda gångerna har det bara varit 1 som jag har hittat, och det är knappast troligt att de bara föder en med 2 månaders mellanrum... Mina blir iaf uppätna, dina antagligen också.
          <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
          </font id="Comic Sans MS"></b>

          Kommentar

          • Black_666
            • October 2003
            • 475

            #6
            Funderade på om det kunde finnas något yngel efter eventuell födsel som inte blivit middag så jag tog en noggran koll och visst hittade jag något jag inte trodde fanns, ett platyyngel... den lilla stackaren låg och tryckte uppe vid ytan i ett lugnt hörn. Men ska platyyngel verkligen vara så stillsamma som den här verkar vara? han känns lite seg. Guppyyngel far ju fram som små räzzerfirrar, men denna ligger nästan helt still och rör sig mycket långsamt. Han är väl runt 2millimeter, guldrödaktig och helt ensam vad jag kan se... Är han först i en kull eller ensam överlevare från en? Jag har stirrat så mycket på platytjejerna att dom blir nervösa när jag trycker näsan mot rutan *skrattar* Jag verkligen ÄLSKAR dom små liven... speciellt ynglena...
            Black Molly

            Kommentar

            • ViZiR
              • December 2003
              • 490

              #7
              Mina platyyngel, sammanlagt 2 st , har båda varit mycket sega som små, men den större som är på 3 cm är väldigt pigg av sig.
              <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
              </font id="Comic Sans MS"></b>

              Kommentar

              • Black_666
                • October 2003
                • 475

                #8
                minstingen har börjat pila fram och tillbaka i sin lilla hage... detta ska nog gå bra, hoppas på fler småttingar dock
                Black Molly

                Kommentar

                Arbetssätt...