Vad har ni för erfarenhet av guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    Vad har ni för erfarenhet av guppy?

    Funderat lite på vad andra har för erfarenhet av guppies. Jag tycker det är väldigt märkligt att mina har mått bra i ett helt år för att sedan när jag bytte kar till dom så har det blivit en massa problem.jag sköter dom VERKLIGEN och vattnet är helt OK. Nu är det två som verkar lite vissna igen..SUCK! Betyder en prick på stjärtfenan att det kan vara vitaprick på G?Aldrig råkat ut för det tidigare nämligen....Vad har ni för erfarenhet av guppies?
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Det är inte så att dom vant sig efterhand vid allt sämre vatten och sen helt plötsligt fått fräscht?!

    Kommentar

    • catwoman
      • February 2004
      • 183

      #3
      Nej! Jag har bytt vatten varje vecka. ALLTID! Så sunkigt tror jag inte vattnet har varit vid 50% vattenbyte regelbundet.. Jag är inte riktigt säker på att dom egentligen mår så himla dåligt. Jag är bara lite fundersam...Och undrar vad andra har för erfarenhet av fisken eftersom jag gillar den väldigt mycket.

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Guppy är en fisk som många har problem med. Sökningar på temat ger många träffar. De är intensivt avlade i många, många generationer med stundtals mycket smala genetiska baser. De är dessutom ofta odlade i bassänger med ständigt tillskott av antibiotika och salt, vilket gör att de får det svårt att klara av miljön i vanliga akvarier sedan. De blir då sjuka av svampangrepp och andra parasiter, ofta med lång inkubationstid. Medellivslängden för en guppy är inte så lång idag.

        Men det är en trevlig fisk.







        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Men vad gör det om dom bara lever i ett år.Dom ynglar ju av sig som bara f-n.Har 30 st nu efter 3 månader..10 st/mån och då gör jag inget specielt för att dom ska överleva
          Fredrik

          Kommentar

          • catwoman
            • February 2004
            • 183

            #6
            Mina är nog mer än ett år och lever fortfarande.Men jag fick ngra yngel av en kompis och ngra stycken har som sagt dukat under.jag gillar dom jättemycket men är lite osäker på hur lätta dom är för en nybörjare. *ASG* Har hört många skräckhistorier om guppies!Som exempel på det kan jag berätta om zooaffärer som inte kan blanda olika sändningar av guppies eftersom dom alltid blir sjuka och dör då osv osv. Och det är svenskodlade guppies som enligt många ska vara lite tåligare. Tja vad vet jag..Men jag ser det som en utmaning istället.I WON'T GIVE UP!

            Kommentar

            • killimilli
              • November 2003
              • 98

              #7
              Kan bara säga dig catwoman, att jag har lika stora problem med mina guppys. Fick åtta stycken av en bekant, av vilka inga överlevt, nog för att jag är ganska säker på att de var ruskigt inavlade. De enda två som överlevt är de två honor jag köpte först plus alla yngel, och de är ena riktiga yngelmaskiner.

              Jag kommer bara ihåg de guppys vi hade när jag var liten, vi hade ett gytter av fisk i en litet plastterrarium och vi hade aldrig några problem då...´

              Tror det är dags att avla fram en starkre guppystam.

              Kommentar

              Arbetssätt...