Frysfoder till svärdbäraren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plastglas
    • November 2003
    • 20

    Frysfoder till svärdbäraren

    Har läst att svärdbäraren ger större och "bättre" avkomma om den ges frysfoder eller levandefoder som tillskott utöver sitt vanliga foder. Därför undrar jag vad era erfarenheter om vilket frysfoder eller annat foder som fungerat bäst för er?

    /Elin
    152 l: 1 gulbukad vattensköldpadda
    75 l: 2 svärdbärare och Tetraodon biocellatus på ingång
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Lite räkmix ibland, ärtor som de knyckt från malarna, en och annan röd mygglarv, lite pellets, alger, finfördelat yngelfoder och så ynglen själva förstås. Det är vad mina svärdbärare äter förutom flingfoder. Variation tycker jag är viktigt.

    Kommentar

    • plastglas
      • November 2003
      • 20

      #3
      Fungerar det bra att bara ge ynglen smulat flingfoder eller kan/ska man ge annat också, tex fryst cyclops eller artemia?

      /Elin
      152 l: 1 gulbukad vattensköldpadda
      75 l: 2 svärdbärare och Tetraodon biocellatus på ingång

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Ynglen är i allmänhet så stora så att riktigt smulat flingfoder funderar bra. Jag köpte något pulverliknande från Hjortgatans som de tyckte om och som gjorde att de växte rejält den första tiden.

        Kommentar

        • plastglas
          • November 2003
          • 20

          #5
          Klarar sig ynglen bra om de bara har växter, tex javamossa, att gömma sig i eller måste man flytta över dem till en yngelkasse för att inte mamma och pappa svärdbärare ska äta upp dem?
          152 l: 1 gulbukad vattensköldpadda
          75 l: 2 svärdbärare och Tetraodon biocellatus på ingång

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Det är väldigt olika från individ till indvid av svärdbärare. En del jagar gärna sin avkomma, andra bryr sig inte.

            Jag brukar plocka upp yngel från "värdefulla" fiskar, som t.ex. mina vildfångade svärdbärare i en yngelkasse där de får växa till sig, i övrigt så gör det inte så mycket för mig om det "bara" blir 2-3 yngel från varje kull kvar. Antalet invånare ökar snabbt ändå.

            Kommentar

            • plastglas
              • November 2003
              • 20

              #7
              Nu är det en annan sak jag undrar... Min hona har varit tjock väldigt länge med tydlig dräktighetsfläck. Förre ägaren sa att hon varit så jättelänge. Varför föder hon aldrig ungarna? Är det vattentemperaturen, fodret...?
              152 l: 1 gulbukad vattensköldpadda
              75 l: 2 svärdbärare och Tetraodon biocellatus på ingång

              Kommentar

              • fredrikakesson
                • November 2003
                • 1363

                #8
                Hej

                Mina brukar få hackade vita mygglarver.Dom äter så dom nästan spricker
                Fredrik

                Kommentar

                Arbetssätt...