Är detta en molly och vilket kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AR1EL
    • January 2024
    • 3

    Är detta en molly och vilket kön?

    ​Hej!

    Mitt första inlägg här

    Har ett nystartat akvarium sedan november och skaffade då bland annat 4 st mollys. En svart hona, en gul hane och en vardera av gul/svart färg.

    En av de gulsvarta dog efter bara en vecka eller så (hade lite obalans i karet). Sedan dess har vi fått två kullar yngel och såg nu senast att det var den svarta honan som ynglade av sig. Jag undrar nu över den kvarstående gulsvarta. Jag trodde det också var en hona eftersom den aldrig försöker befrukta den svarta, men den blir heller inte jagad av den gula hanen. Den verkar mest störa sig på den andra honan och hanen. Den har dessutom lite annan form på fenorna, men en slags genomskinlig bord som förlänger dem. Funderar nu på om den ens är en molly? Är det någon som kan bekräfta det, samt vilket kön den har?
    ​​
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Lite svårt att svara utan foton och t.o.m. med foton kan det vara svårt eftersom 99% av alla mollys på marknaden är hybrider.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • AR1EL
      • January 2024
      • 3

      #3
      Hm jag hade lagt med ett foto, den fanns med i förhandsvisningen, sen vet jag inte vad som hänt för bilden kom ju inte med ändå. Hade skapat inlägget via datorn för förstår inte hur jag lägger upp bilder här via mobilen. Hittar bara att man "inte kan lägga upp bilder via den här kanalen". Via datorn drog jag in bilden i fönstret. Kan man lägga upp bilder via mobil? Skulle verkligen uppskatta lite vägledning i frågan!

      Och tack för svar! Vilka arter har de korsats med för att skapa hybriderna?

      Kommentar

      • larsonandy
        • October 2023
        • 52

        #4
        Det är ett intressant ämne, och jag kollade som hastigast på internet, jag ska gräva djupare så småningom tänkte jag. De har förekommit i akvariehandeln sedan 1800-talet och flera olika typer har hittats i flera olika länder. Genom åren har dom korsats med varandra, speciellt på akvariefisk farmar där man hållit flera olika typer av mollies. Dom som förekommer i akvariehandeln idag är hybrider av massor av olika typer av mollies. Att dom är hårt hybridiserade och avlade kan man förstå av att dom kommer med så många olika utseenden. Många verkar mena att dom som förekommer i akvariehandlen inte borde få ha det latinska namnet. Vill du ha en gul? Det fixar vi med lite hybridisering och stenhård avel! En svart? Det kommer också. Långa fenor? Inget problem etc...

        Kommentar

        • AR1EL
          • January 2024
          • 3

          #5
          Intressant! Men om olika typer av mollies korsar sig med varandra så bör ju den jag frågar om ändå kunna korsa sig med de andra 2 i karet, men den verkar inte alls intresserad av att para sig eller bli parad med. Lite därför jag undrar om det är en annan typ av fisk.

          Nu när jag sitter vid datorn så går det att se bilden i det första inlägget. Det kanske inte går att se den via mobilen? Jag försöker länka till bilden i detta inlägg igen.

          Kommentar

          Arbetssätt...