Hur ofta ynglar guppyhonor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sanne
    • February 2004
    • 15

    Hur ofta ynglar guppyhonor?

    Min hona ynglade för precis 4 veckor sen. Nu är hon rejält tjock igen. Prövade att sätta henne i en yngelkasse igår, men hon var väldigt stressad, så jag släppte ut henne igen.
    Ska jag låta henne få sällskap där? Isåfall, av hanen, eller nån platyhona...har inte fler guppysar.
  • gtfalmi2
    • March 2004
    • 66

    #2
    OM det är 4 veckor sdan så är det tid igen.. de är hejare på att yngla av sig... fick själv yngel idag i ett huj.. såg att honan simmade upp/ner längs glaset.. även hennas genetialöppning hade liksom formats som en strut.. flyttade över henne i yngelakvariet varvid hon 10 minuter senare hade tryckt ut ca 30 yngel.. ska tillägga att jag har nåra grader varmare i yngelakvariet eftersom det ska göra det lätatre för födsel
    325 liters sällskapsakv. inbyggt i vägg... 96 liters avel/yngelakv.
    http://w1.422.telia.com/~u42228964/Akvarium/
    http://w1.422.telia.com/~u42228964/Biorum/

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Guppyhonor ynglar med ganska så exakt 28 dagars mellanrum, dvs 4 veckor.

      Flytt kan vara väldigt stressande för honan, och de kan "knipa" i flera dagar då. Försök att göra lite gömställen i akvariet istället, kanske med javamossa, så klarar sig många yngel normalt ändå.

      Kommentar

      • Sanne
        • February 2004
        • 15

        #4
        Jag har försökt o hoppats att det skulle bli några överlevande yngel genom att ha kvar henne i det vanliga akvariet, men inte. Två gånger har jag sett ett par yngel, men de har inte klarat sig, de heller.
        Därför har jag nu gett upp det, o tänkte försöka med yngelkassen. Stängde in henne för en kvart sen, o den värsta stressen verkar ha lagt sig. Jag har lagt in en klump javamossa till henne.
        Nån som har några fler tips i ämnet?

        Kommentar

        • Wedquinna
          • May 2003
          • 88

          #5
          Måste bara tillägga en sak om det du skrev i första inlägget, att du bara har en hona. Helst ska dom gå i större stimm än två, och då med fler honor än hanar. Jag tycker att dom verkar må bättre så och det blir dessutom mer naturligt för dom. Om du skaffar en hona eller två till så får du garanterat fler yngel och då lär du kunna behålla några även om du har dom kvar i akvariet. Sen är det ju så att när man lägger över dom för yngling så blir dom ofta stressade till en början men som du själv säger så brukar dom i regel lugna ner sig. En av mina honor ynglar dock aldrig i box, hon kniper igen tills man ger upp och släpper tillbaka henne.

          Ja, ja.. Massa svammel, men jag hoppas att det går bra för dig!!! Lycka till!!
          Mina åsikter är just bara åsikter...

          Kommentar

          • Sanne
            • February 2004
            • 15

            #6
            Tack för alla goda råd och synpunkter.
            Anledningen till att jag bara har ett par guppysar, är att de har blivit "över". Fast de simmar alltid tillsammans med platysarna o svärdbärarna..verkar som de är "kompisar" allihop.

            Kommentar

            Arbetssätt...