Vilda guppy i Europa!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    Vilda guppy i Europa!?

    Har kollat runt på youtube och sett flera filmer från ”Guppybäcken” (guppies, zebraciklider molly mm) ett varmvattenutsläpp från ett kolkraftverk utanför Köln. Heter tydligen ”Gillbach”... Även i en varmvattensbäck i Willach i Österrike finns det guppy och annan akvariefisk, liksom på minst två ställen i Italien. (Ett ligger i Toscana, tydligen...) På Kanarieöarna finns guppy lite här och var....
    Likaså har det ryktats om något ställe i Ungern där det skall finnas utplanterad guppy i naturen. Hittade bara en varmvattenssjö/Spa-ort där det fanns ciklider....Nu undrar jag mer exakt var dessa lokaler ligger, och om det finns fler, liknande i t.ex. Spanien, Frankrike och Portugal, eller Grekland?
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    En i vår förening var och letade guppy i Tyskland men hittade inga, men väl andra akvariefiskar. Det kommer att vara ett föredrag på Akvariehelg i Malmö i mars om vilda guppy i Europa bl.a.

    Kommentar

    • Fiskburken
      • March 2019
      • 198

      #3
      Hah, tack för intressant info. Rätt sjukt, man undrar om arten kan anpassa sig till kallare vatten före kraftverket vid Gillbach m.fl. försvinner.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Fiskburken
        Hah, tack för intressant info. Rätt sjukt, man undrar om arten kan anpassa sig till kallare vatten före kraftverket vid Gillbach m.fl. försvinner.
        Skulle tro att alla tropiska fiskar är dödsdömda den dagen det händer, vintern kommer ju så småningom....
        ...däremot behövs det ju ingen anpassning i de vatten som värms med termalvärme eller hur det kallas, alltså varma underjordiska källor....
        Senast redigerad av tummen; 26 January 2020, 09:38.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av stefant
          En i vår förening var och letade guppy i Tyskland men hittade inga, men väl andra akvariefiskar. Det kommer att vara ett föredrag på Akvariehelg i Malmö i mars om vilda guppy i Europa bl.a.
          Spännande!
          Vet du mera exakt VAR han var och letade?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Fiskburken
            • March 2019
            • 198

            #6
            Ursprungligen postat av tummen

            Skulle tro att alla tropiska fiskar är dödsdömda den dagen det händer, vintern kommer ju så småningom....
            ...däremot behövs det ju ingen anpassning i de vatten som värms med termalvärme eller hur det kallas, alltså varma underjordiska källor....
            Finns det termalvärme i centrala Europa dock?

            Jag menade att det bör finns en övergångszon i temperatur där värmen från kolkraftverket gradvis trappas av som fiskarna på sikt skulle kunna utvecklas för att överleva i. Men jag antar det skulle ta alltför lång tid (en miljon år eller mer).

            Kommentar

            • BlueFizz
              • January 2019
              • 19

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              Har kollat runt på youtube och sett flera filmer från ”Guppybäcken” (guppies, zebraciklider molly mm) ett varmvattenutsläpp från ett kolkraftverk utanför Köln. Heter tydligen ”Gillbach”... Även i en varmvattensbäck i Willach i Österrike finns det guppy och annan akvariefisk, liksom på minst två ställen i Italien. (Ett ligger i Toscana, tydligen...) På Kanarieöarna finns guppy lite här och var....
              Likaså har det ryktats om något ställe i Ungern där det skall finnas utplanterad guppy i naturen. Hittade bara en varmvattenssjö/Spa-ort där det fanns ciklider....Nu undrar jag mer exakt var dessa lokaler ligger, och om det finns fler, liknande i t.ex. Spanien, Frankrike och Portugal, eller Grekland?
              jag har varit intresserad av fenomenet många år och vet exakt var bäcken i Köln och dem i Österrike ligger. Har dock aldrig varit där och tittat. Skulle dock gärna åka dit och se om det fortfarande finns fisk och vad i så fall. Ta med lite ”vildfångad” hem.

              hörde det skulle finnas en del på Teneriffa oxå men lyckades aldrig lokalisera dem trots en del letande.

              fler platser ”där det skall finnas guppy” har jag hört ryktas om men aldrig fått någon tillförlitlig källa eller bevis.

              enligt rykten skall det ha funnits en kille i Sverige som lyckats få guppy att övervintra i em brunn eller liknande. Vet dock inte hur sant det är. Han är/var munk och odlade tydligen Oki eller nått. Men som sagt. Ta det med en nypa salt.

              Kommentar

              • BlueFizz
                • January 2019
                • 19

                #8
                När jag var yngre fanns det en tidning som hette TNI tetrainformation Norden eller något liknande. Dom skrev några ggr om vilda guppys i Europa och då bla den i Köln.

                Kommentar

                • BlueFizz
                  • January 2019
                  • 19

                  #9
                  Här finns en tidigare tråd i ämnet också

                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen

                    Spännande!
                    Vet du mera exakt VAR han var och letade?
                    Jag la inte exakt var på minnet men han sa att det var en bäck som man kan se filmer på Youtube från så det är nog den du refererar till. Han menar dock att guppy som eventuellt funnits där troligtvis blivit mat åt andra fiskar. Lokalbefolkning som han pratade med sa att det fanns en annan bäck i närheten där det fanns guppy. Men den hittade han inte.

                    Kommentar

                    • BlueFizz
                      • January 2019
                      • 19

                      #11
                      Här finns bra info om var bäcken ligger och heter
                      It was back in 1977 when first reports about this „German wild guppy“ appeared in aquarium journals. This was in the „Informationen der Deutschen Guppy-Förderation Nr.3“. Shortly after that Franz-Peter Müllenholz wrote a report for the magazine TI (No 42, June 1978) on that fish that lived in a brook near Cologne. The water was […]

                      Kommentar

                      • BlueFizz
                        • January 2019
                        • 19

                        #12
                        Och här finns också info om exakt plats

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Tackar!
                          mera tips?

                          jo, bland annat finns det naturliga varma källor i Italien, och även i nämnda staden Willach i Österrrike, även i Ungern och på flera andra ställen, typ i Frankrike, däremot vet jag inte om och i så fall var det finns tropiska fiskar....

                          tror inte fiskarna frivilligt försöker öka sin tolerans mot kallare vatten, snarare söker de sig väl till rätt zon i bäcken med idealisk temperatur.....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            För några år sedan lät jag guppysarna på jobbet få semester i några veckor på sommaren, temperaturen sjönk under den perioden några dagar till 10-12grader utan att de tog skada, tvärt om så fiskade jag upp den i högönsklig välmåga när jag kom tillbaka efter semestern....
                            har också hört om andra personer som låtit guppy vara ute och fått dem att överleva i betydligt lägre temperaturer än så...så att någon har kunnat få dem att ”övervintra” på frostfri plats(brunn?) låter inte helt otroligt....men att de överlever där handlar nog mest om att de inte har något val....hade de kunnat så hade de nog sökt sig till varmare vatten. Tror dock inte de trivs så pass bra att de förökar sig i lägre temperaturer.....

                            munken odlade troligen Koi, inte Oki....
                            Senast redigerad av tummen; 28 January 2020, 20:10.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Kolla in de här och kör lämplig översättning....

                              http://www.meteomarta.altervista.org...rtaspada-platy

                              http://www.acquarioacquadolce.it/articoli/pesci_invertebrati/poecilia-reticulata-guppy-selezionato2015
                              Senast redigerad av tummen; 01 February 2020, 21:28.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...