Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • felle
    • July 2003
    • 98

    Hjälp!!!

    Hej!!
    när jag kom hem från skolan såg jag att min guppy hona har fött yngel typ 20 kanske.. hur gör jag så att alla lever o att de växer fort jag har ett litet akvarium som e tomt nu ska jag använda det.. jag behöver hjälp jag e helt husterisk
  • Mogwai
    • November 2002
    • 3021

    #2
    Varför skulle de inte kunna gå kvar i det karet där de föddes ?? Har du andra fiskar i det som kan äta opp dem eller ??
    Annars så får du starta opp det lilla karet och ta så mycket vatten som du kan från ursprungskaret där ynglena föddes innan du flyttar över dem. Helt nytt vatten kan vara för chockartat och de riskerar att stryka med hela bunten.

    Kommentar

    • felle
      • July 2003
      • 98

      #3
      ok ska de ha mycket ljus ska lampan va på längre o så

      Kommentar

      • Mogwai
        • November 2002
        • 3021

        #4
        För mina molly-yngel så har jag kört med samma tids-längd på belysningen som på de andra karen.
        Maten till dem köpte jag från Hjortgatanszoo, sånt där speciellt yngelfoder. Går även bra med att använda vanligt flingfoder som du finfördelat.
        Om du har en intern pump till det lilla karet så kan det vara en idé att sätta typ som en nylonstrumpa framför insuget på den om det är en stark pump, så att inga yngel far in där och skadas i onödan. De blir ju starkare ju mer som de växer, så du kan ta bort strumpan sen, de växer ju snabbt.

        Oh pssst....det stavas "hysterisk".....ja ursäkta men....

        Kommentar

        • felle
          • July 2003
          • 98

          #5
          kom på det nu

          Kommentar

          • Diamen
            • January 2004
            • 208

            #6
            Har du ett kar som du inte använder skulle jag lyfta över ynglena till det. Så skulle jag köra med ljuset tänt dygnet runt för då växer dom lite fortare. och mata dem lite men ofta 2-3 ggr/dag.
            Med vänliga hälsningar

            Martin, Susanne och Sebastian

            http://diamen.no-ip.com

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Grattis!
              Alltid roligt att läsa om när någon fått yngel!
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • felle
                • July 2003
                • 98

                #8
                japp det är det men jag m¨åste hitta mitt lilla akvarium då

                Kommentar

                • deleted
                  • January 2004
                  • 90

                  #9
                  Jag har köpt en liten bur fast med hål i som man kan ha i det första akvariet där ynglet föddes. Sedan sätter man i någon flytväxt och det är klart.

                  Den här "buren" jag pratar om är ung 1dm hög och 2 dm bred. En sådan kan man köpa i sin akvarie butik.

                  Kommentar

                  • Haphallahut_
                    • January 2004
                    • 31

                    #10
                    skaffa hornsärv annars
                    jag låter mina guppyyngel vara och de går med neontetror, malar och kuhli förutom de vuxna guppyna
                    A

                    Kommentar

                    Arbetssätt...