Krokiga Guppys...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zdybnet
    • December 2003
    • 406

    Krokiga Guppys...?

    Jag har ett par guppysar som har "krokiga" kroppar, är det något som är ärftligt? Eller kan jag ha dem tillsammans med mina andra guppysar utan att dom för dessa gener vidare?
    //Karro & Johan
  • Patrik_Tq
    • November 2003
    • 674

    #2
    Dåliga gener, inavel.
    Vore jag du skulle jag ta bort dom hur grymt det än låter.
    Gold? Sånt har jag bara i bilen

    www.audis3.se

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Lär också kunna bero på D-vitaminbrist tidigt under uppväxten, alltså inte ens ärftligt i vissa fall.

      Kommentar

      • Flora
        • February 2004
        • 22

        #4
        Hmmm... jag har samma problem men detta händer med vissa av mina yngel... D-vitaminbrist... hur kan man ändra på det?

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Mina yngel slutade bli krokiga när jag övergick från att mata med Nutrafin max flingor till Aquatic Natures Excel granulat. Tyvärr gjorde jag en förändring till, jag avlivade nämligen alla krokiga Guppys som jag kunde se... Efter det har jag inte fått ett enda krokigt yngel... men jag vet ju fortfarande inte om det berodde på maten eller anlag... Något som jag tänkte på här var att det ofta var de med mörka färger som blev krokiga... kanske var någon taskig gen i alla fall då....
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • NaObie
            • December 2003
            • 126

            #6
            Hade en platycometyngel som var krokig...tyvär så levde den inte mer än några månader---
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145638

            Kommentar

            • marion
              • March 2004
              • 8

              #7
              men jag har en Guppy som precis blivit krokig?? ska det till lite D-vitamin då i sådana fall?

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Nej, D-vitamin kan inte hjälpa när väl skadan är skedd, den är permanent. Det är bara yngel som drabbas av rakitis, om vuxna fiskar blir krokiga beror det på något annat.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  I och för sig skulle det väl även kunna vara tuberkulos också utan att behöva måla "den där nere" på väggen.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  Arbetssätt...