Svärdbärare som "smygynglar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    Svärdbärare som "smygynglar"

    När jag skulle rädda några palettciklidyngel ut vattenpumpen såg jag ett litet yngel som låg och tryckte på ett växtblad nästan helt uppe i ytan.
    Jag har länge väntat på att en av mina svärdbärarhonor skall yngla, hon har en rejäl svart bukfläck och är relativt tjock. Kan de föda en kull i omgångar över en period av flera dagar. Hon är fortfarande tjock och har fortfarande svart bukfläck.
    Finns det något sätt att se när det är dags eller skall man göra som någon annan skrev i detta forum, lägga honan i ett yngelkar varje kväll och släppa ut henne på morgonen?
  • ViZiR
    • December 2003
    • 490

    #2
    Sådär har jag också. med både guppy och platy.. bara 1 yngel från varje... 2 veckor sen platyn kom nu..
    alla honor i karet är gravida.
    <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
    </font id="Comic Sans MS"></b>

    Kommentar

    • tep
      • March 2004
      • 77

      #3
      Jag har aldrig upplevt att dom kan släppa yngel under flera dagar, däremot kan det ta upp till ett dygn innan dom har fått ut yngel. Tar det läng tid så kan ett yngel oxå ha fastnat på vägen ut och orsaka en säker död för honan om man inte hjälper till. Tycker att det är bättre att sätta honan i ett eget litet akvarium med mycket växter när det är dags för yngel. Dom släpper ju normalt yngel var 4:e vecka + - någon dag.
      tep

      Kommentar

      Arbetssätt...