Korsa arter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    Korsa arter?

    Kan platy, molly eller svärdbärare para sig och bli en korsning. Min gula mollyhane är mer intresserad av platyn än mollyna och jagar runt dom. Dom vill inte =)
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...
  • mia22
    • September 2003
    • 224

    #2
    Jag hade en Black molly o svärdbärare som korsade sig så det är möjligt =)
    MARIA
    http://marressida.com

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Hmm... Ja några korsningar vill ja inte ha. Hoppas att han ger sig snart då. Hans tre fruar (molly) är höggravida så det kanske går över så fort de har ynglat. Hoppas bara inte platyhonorna släpper till innan =).
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • NaObie
        • December 2003
        • 126

        #4
        Han kanske är mer intresserad av ynglena som snart kommer ut =)
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145638

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Han skulle bara våga att röra mina små yngel

          Då får han flytta till 17 l . Och bo där själv!

          Skämt och sido. Jag kommer inte att flytta över varken honorna eller ynglena om det inte visar sig att han äter upp allt i sin väg. Han var väldigt ranglåg förrut, men när kungen =), min gamla dalmatinerhane, dog så har han, den elakingen, tagit över karet och anser sig vara kung där.

          Påminer lite om den elaka prinsen i den tecknade Robin Hood. =)
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • ginsa90
            • February 2004
            • 3

            #6
            min guppy hane är bara intresserade av mina 2 silver molly han bryr sig inte om de andra 2 guppy honnorna. jag vet inte vad jag ska göra åt det. Är det nån som vet vad man kan göra?

            Kommentar

            • wierdalien
              • February 2003
              • 936

              #7
              Ja det är så att flera olika ungfödare som är närbesläcktade med varandra kan korsas. Men dessa korsningar är fula och av dålig kvallité. Oftast blir dom sterila. Se till att inte korsa olika arter.

              Korsning på guppy och molly kallas oftast för muppys eller gollys.

              De platys är vanligast i våra kar idag är ursprungligen korsningar mellan olika platyarter och svärdbärare.
              -----------------------

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Det visste jag inte att platyna var! Tack för infot.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • tep
                  • March 2004
                  • 77

                  #9
                  Vad jag vet så går det inte att korsa tex. guppy (poecilia reticulata) med tex platy (xiphophorus maculatus), de är inte tillräkligt nära släkt.. Att korsa platy med svärdbärare är inga problem, det var så man fick fram den röda svärdbäraren från början. Måste dessutom erkänna att det inte skall gå att få ungar mellan molly och svärdbärare som mia22 påstår att hon fått, det skall vara omöjligt. Men det är klart jusus födes av en oskuld, så allt är väll möjligt..
                  tep

                  Kommentar

                  • swetrot
                    • April 2003
                    • 966

                    #10
                    Tep och ni andra: Tyvärr är det ju så att för att få fram alla färgvarianter, fenstorlekar och kroppsformer så korsar man de olika arterna kors och tvärs med varandra. Tittar man på generna hos en gul segelfensmolly så finns stora likheter med både Xiphophorus och Poecilia.

                    Det gör att de ofta kan, och vill, para sig kors och tvärs. Precis som Wierdalien skriver brukar avkomman bli ganska så dålig, men fiskarna ödslar mycket kraft och tid på leka i onödan och riskerar dessutom att skadas vid parning och födsel.

                    Jag har på nästan alla mina fiskar ett beteende som gör att de söker para sig med de som ser likadana ut hellre än de av samma släkte. Exempelvis lät sig mina ljusblå platy hellre uppvaktas av vita silvermollyhannar än av röda platyhanar. Och Black Molly ch silvermolly tittade inte ens på varandra i karet, trots att de gick parallellt.

                    Kommentar

                    • Marie J
                      • January 2004
                      • 10616

                      #11
                      Vad ni vet mycket! Tack för att ni delar med er!
                      /Marie.

                      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...