Optimal miljö.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apan_ola
    • March 2003
    • 280

    Optimal miljö.

    Hejsan!

    Undrar vad den ''perfekta'' miljön för att få ett speciellt par att leka med varandra, ska ha dom i en back (typ flajbox fast blå) med ett fluval plus 1.

    Ska det vara mycket växter? Ska det vara flytväxter? Hur ska sanden se ut? finkornig/grov/inget ?

    Temperaturen då, ska den ligga på en sisådär 25 eller? Spelar det någon roll att boxen kommer att vara i en hutch till skirbordet, dock ska jag ha en läslampa riktad mot boxen.

    Hur ofta/hur mycket vatten ska jag byta varje dag/vecka? Tänkte börja mata dom med yngelfoder, sedan uppväxtfoder och sedan köra vanligt i det stora karet.

    Ojsan, kan vara bra att nämna att det gäller Guppy, molly, och sävrdbärare. Ska dessa arter ha olika lekmiljöer/uppväxtmiljöer?

    gör det något att den inte är genomskinlig?

    /Jätte tacksam för svar Anton
    160 liters sällskap
  • Flora
    • February 2004
    • 22

    #2
    Jag tycker att du gör allting så komplicerat. Vi har ett sällskapsakvarium på 112L med guppy, svärdbärare, platy, neontetror, och bilbukar. Byter ca 10 - 15 liter vatten/v då jag damsuger botten, mycket växter och trädrötter. Pumpen gör jag ren ungefär 1 gång/v, dock inte samtidigt som jag byter vatten.Vi har lyset tänt i ca 12 timmar/dygn, oftast mer. De leker och ynglar hela tiden. Även neontetrorna och bilbukarna sprider rom (i stort sett varje dag). Jag möblerar om i akvariumet ganska ofta och då misstänker jag att fiskarna tror att det är regnperiod..... de leker som sjutton efteråt. Vi matar med flingor och ibland delar av ex röding eller lax. Vi har ca 27 grader i detta akvarium för att hålla ev sjukdomar borta.

    Kommentar

    Arbetssätt...