Guppy

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wedquinna
    • May 2003
    • 88

Guppy

Hej alla glada!

Nu är det så att jag hade bestämt mig för att låta mina guppys vara kvar i akvariet när de ynglade, tänkte att dom som lever lever.. Men nu när dom har ynglat så är jag inte lika säker... *sentimental*

<b>Undrar hur lång tid det tar innan de är tillräckligt stora för att inte riskera att bli uppätna?</b> Det finns gott om växter att gömma sig i. Dom bor med guppys, kilfläcksasboror, pansarmalar och en ancistrus.

Det är bara två kvar nu så jag tror knappast det lär bli någon som överlever.. Men jag funderar på att trot allt sätta över dom till ett annat akvarium för att iaf ge dom en chans. Nån som kan ge mig lite förslag?

Men främsta frågan är alltså hur lång tid det tar innan dom har vuxit till sig så pass att dom inte blir uppätna?

Tacksam för svar!!
    Mina åsikter är just bara åsikter...
  • Fiskenörd
    • January 2004
    • 30

HEJ! IDAG E EN LYCKODAG, FÖR DU PRATAR MED EN PERSON SOM FÅTT MASSVIS med guppy ynglar och vet exakt hur stora dem ska vara. risken att bli upp äten e väldigt stor för alla ynglar.. instinkt vis käkar "de vuxna" upp barnen pga att dem tror det är mat. du lär få vänta i minst 5 månader, innan du kan släppa tillbaka dem i akvariet igen. då är dem ungefär 4-5 cm, vilket betyder nästan full vuxna, men om du vill ha nån överlevande, så måste du ha tålamodet att vänta så länge
    yngel hälsnningar
    azad saleh

Kommentar

• Wedquinna
      • May 2003
      • 88

Har lagt ner en yngellåda så länge... Hittade massor med yngel när jag väl började rota.. *L*

Dom får väl ligga kvar där så länge.. Ska nog ta och sätta ner dom i ett annat akvarium ändå.. HAr ju flera till som ska till och få bäbisar, inte bara guppys utan andra med så det är nog lika bra att starta upp bäbisakvariet igen!!

Tack för svaret!
      Mina åsikter är just bara åsikter...

Kommentar

• Quartex
        • November 2003
        • 539

Ursprungligen skickat av Fiskenörd
        HEJ! IDAG E EN LYCKODAG, FÖR DU PRATAR MED EN PERSON SOM FÅTT MASSVIS med guppy ynglar och vet exakt hur stora dem ska vara. risken att bli upp äten e väldigt stor för alla ynglar.. instinkt vis käkar "de vuxna" upp barnen pga att dem tror det är mat. du lär få vänta i minst 5 månader, innan du kan släppa tillbaka dem i akvariet igen. då är dem ungefär 4-5 cm, vilket betyder nästan full vuxna, men om du vill ha nån överlevande, så måste du ha tålamodet att vänta så länge
        yngel hälsnningar
        Hrmmmm, Fem månader säger du.Följande är ett citat från AkavrieGuiden " Honan blir könsmogen efter tre månader. Hanen tidigare." Vill påstå att det helt är beroende på hur stort keret är samt hur mycket växter du har. I mitt 160 liters har jag mycket växter där finns Mosaikguramis 3st samt 4 guppy honor och två hanar och en förbaskat massa guppyyngel. Har slutat att flytta ynglena för den överlever där ändå. Kanske tappar några få, men de flesta växer upp till vuxen ålder, då jag säljer dem.

Låter ju helt uppåt väggarna att rekomendera någoan att vänta fem månader, när man själv inte vet vad man pratar om !

Mvh Jesper
        To boldly go where no fish gone before!

Kommentar

• Linn.c
          • July 2003
          • 128

Hej,
          Jag har i och för sig inte guppy, men platy. Jag har släppt tillbaka mina yngel när de är ca 1,5 cm, ca 2,5 månader. Fem låter mycket tycker jag.

Hälsningar
          Linn
          Besök gärna min zoon:

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

Kommentar

• Fiskenörd
            • January 2004
            • 30

om du tycker det låter mycke så kan du alltid slänga i dem , med dem andra full vuxna fiskarna...
            azad saleh

Kommentar

• Fiskenörd
              • January 2004
              • 30

va?+ ehh.. nää.. asså tre månade r e allt för lite hörru.. även om dem blir könsmogna, e det visserligen då dem dör så väldigt snabbt efter dem blivit dräktiga , då dem inte e fullvuxna och blir gravida... så man ska nog ta och vänta tills dem nästan e full vuxna , dessutom behöver man särskilja honan och hanen då den blivit könsmogen, vilket e mera chans att honan över lever efter hon blevat dräktig, och behöver inte bli biten lite över allt och sedan inte kunna försvara sig!!!
              därför väntar man i 5 månader.. ok?? bra..
              azad saleh

Kommentar

• Mia_20
                • February 2004
                • 41

hejsan!
                Jag har frågat hos min fiskhandlare och de säger att man kan släppa tillbaka ynglen när de är ca 1 ½-2 cm. Jag har 7 stycken små söta en vecka gamla yngel jag*ler stolt* det är såÅååå roligt att titta på dem Men jag tror det e två olika sorter. Vackra är dom iallafall)

Mia

Kommentar

• MissHarry
                  • September 2003
                  • 60

Mina yngel är car ca 2 cm när jag släppte i hanarna med de stora fiskarna eftersom de blev kåta på sina syrror.
                  Jag hade några i ännu tidigare för att testa och det gick hur bra som helst!
                  5 månader är inte riktigt!
                  Jag tycker det bästa är att testa sig fram alla fiskar är olika i beteendet!

Lycka till!

Kommentar

• smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

så länge yngelna inte passar i nån av de vuxna munnarna så är det ju lugnt, att vänta i 5 månader låter liiite väl långt. men smaken är som baken
                    tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• ricke
                      • February 2004
                      • 352

sk oxo snart på en massa yngel mina första på 4 honer! !! har redan startat upp ett nytt yngelakvarium! men hur länge är dom dräktiga när ska man flyta över mamman????

Kommentar

• dolken
                        • February 2003
                        • 605

jag har haft guppy 45st men mina dör hela tiden
                        inget akvarium längre har inte råd längre....

Kommentar

• morsan
                          • August 2003
                          • 285

Jag har två yngel kvar i mitt stora akvarium. De är nu ca 2-3 v och duktiga på att hålla sig undan. Ynglen går med bl a slöjstjärtar och regnbågshaj men har klarat sig bra hittills. De är bra mycket större än de yngel som jag plockat undan till yngelbaljan, så det verkar som om de frodas och klarar sig bra om de är starka och friska nog.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103882

msn: sonya2@hotmail.com

Kommentar

• Mia_20
                            • February 2004
                            • 41

Tänkte att jag kanske kunde svara på hur länge de där " dräktiga" De är det mellan 20-30 dagar vanligast att de föder är efter ungefär 25-28 dagar men det är ju svårt att veta exakt när honan ble med yngel. Jag har 3 honom som ska ha och en av dem vet jag praktiskt taget exakt med de andra 2 har jag ingen aning om Lycka till!!
                            Mia

Kommentar

Arbetssätt...