Sjuk Platy????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jaanu
    • January 2004
    • 87

    Sjuk Platy????

    Jag har nyligen skaffat akvarium och är nybörjare på detta.
    Köpte också 3 svärdbärare och 2 dalmatinplaty (svart-vit prickig). Första dagen var alla glada och simmade runt i karen. Sen fick ja som present 3 prickiga tetror som är väldigt leklustiga och håller karet i rörelse nästan hela tiden (ser lite ut att de stressar andra med sin snurrande). Efter första natt gick jag på morgonen att titta på fiskarna och en Platy var borta, sen såg jag den ligga utanför kar på golvet (hur kunde den hamna där är mysterium, har täckglas med jätteliten öppning och att komma ut därifrån måste man vara riktig prickträff.) Hur som hälst såg Platy ut som död men jag lägg den tillbaka till karet och den vaknade till och började simma och såg kanska normal ut. Men sen har hon bara simmat lite, mest gömmer sig och står stilla nära botten, är inte intresserad av mat, tetror går på henne hela tiden och nafsar henne överalt.
    Nu undran - kommer hon att dö så småningom och känner andra till att hon är svag och hoppar på henne därför. Ska jag ta bort henne från karet innan hon dör eller vad ska jag göra......

    Snälla goda råd är jättevälkomna nu!!!!!

    Irvig nybörjare
  • hannapanna
    • January 2004
    • 50

    #2
    Jag är också nybörjare, så ta inte mina råd på allvar...:-)
    Men du kanske ska prova att isolera henne från de andra, så hon får vara ifred, så kanske hon återhämtar sig - eller dör... Men då slipper hon iallafall de andra som biter på henne...kanske?

    Kommentar

    • Deemer
      • August 2003
      • 145

      #3
      En gång så fick jag en Black Molly som först verkade må bra,
      men sedan började den att bara vara någon cm ovanför bottnen och var i det hörnet hela tiden. Hon dog rätt så strax där efter.
      Men prova med att isolera den från dom andra och hoppas på et bästa.
      Lycka till!
      MVH:
      <font color="blue">Andreas</font id="blue">

      50 l - Kakaduacilkid
      100 l - Sällskap
      150 l - Black Molly odling
      375 l - planering (blivande discus)

      Kommentar

      • Fiskenörd
        • January 2004
        • 30

        #4

        när min guppie var dräktig("gravid") bet alla på henne, och då var jag tvungen att isolera henne enda tills hon hade fött ynglarna.. så aaa, följ rådet: ATT ISOLERA PLATY.

        isolerings hälsn.
        azad saleh

        Kommentar

        Arbetssätt...