platy som kippar efter luft

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    platy som kippar efter luft


    har ett 50 liters sexkantigt akvarium innehållande 7 st kardinaltetror, 2 st kilfläcksrasboror (adoptivoffer), 4 st otocinclusar samt 4 st platy.

    jag byter 40% av vattnet varje vecka och håller på att sänka ph't från strax över 8 (kranvatten) till 7,5 sådär, med amtra ekextrakt.

    med jämna mellanrum simmar platysarna upp till ytan och hämtar luft, men inga andra fiskar gör så - är detta ett naturligt beteende eller vad kan vara fel?
  • Linn.c
    • July 2003
    • 128

    #2
    Hej,

    Jag har både Platys och Mollys som gör så. Så länge de inte står enbart vid ytan och kippar efterluft hela tiden är det ingen fara. Är dom där hela tiden kanske det är för lite syre i vattnet.

    Hälsnignar
    Linn
    Besök gärna min zoon:

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Samma här. Jag har funderat på om de äter beläggningen som ibland kan bli på ytan. Verkar iaf vara ett naturligt beteende hos platy.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • imshee1
        • August 2003
        • 125

        #4


        jag har ingen beläggning på vattenytan, kör med öppet kar och har en eheim aquaball som man kan reglera utflödet på. det verkar inte som om utflödet har någon betydelse för deras 'kippande', jag har testat med olika kraft i utflödet men inte märkt någon förändring.
        fiskar blir man visst aldrig klok på...


        Kommentar

        Arbetssätt...