150lit odlingskar står redo, men för vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gurami82
    • April 2003
    • 36

    150lit odlingskar står redo, men för vad?

    Har precis iordningställt ett 150 lit kar som jag tänkte använda som odlingskar. Jag har ordnat gott om växter som eventuella yngel kan gömma sig i. Det finns en pump som i karet som jag tänkte ha kvar på lite lägre fart för att inte sluka för många yngel, doppvärmare står på 26grader. Nu återstår bara en tur till zoobutiken och köpa 1-2 hanar och 3-4 honor. Men vad ska jag köpa?
    Vill ha yngel snabbt och så enkelt som möjligt.. Svärdbärare eller Platy hamnar väl valet mellan? Läst att svärdbärarhonan är gravid i 5 veckor, hur länge är en platy gravid? Räcker det med att köpa hona och hane och sedan låta naturen ha sin gång?

    Helst inga guppyrekomendationer....
    <font size="1">//gurami82 - sällskapsfisk
    Kom ihåg att det finns ingen annan som du, du är unik... Precis som alla andra
    </font id="size1">
  • Tecknat rules
    • January 2004
    • 18

    #2
    annars kan du ju skaffa ancistrus... dom är väldigt lättodlade... Eftersom tom jag klara av de så måste dom ju vara det =)
    110L: 1 st Gibbiceps, 3 st Skäggmunsmal, 2 st Elefantnosfisk, 4 st Praktbotia, 4 st Scalar, 4 st Fantomtetra, 4 st Indisk Glasmal.

    63,5 kvm: 1 st Pojkvän, 2 st Katter.

    Kommentar

    • Danny_C
      • November 2002
      • 787

      #3
      MosaikGurami är lättodlade, får 500 yngel också, men ytan får inte röra sig nånting, då dem bygger skumbon.
      -------------------------

      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=61579&gid=69798

      Kommentar

      • Tokfia
        • September 2003
        • 141

        #4
        platy är oxå "gravid" ca 5 veckor...
        Och som ni alla vet... Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155933

        Kommentar

        • Peter1904
          • February 2003
          • 1079

          #5
          Varför inte ett par palettciklider?
          http://www.ciklid.se/artbeskrivningar_artikel_visa.asp?NR=560


          Kommentar

          • gurami82
            • April 2003
            • 36

            #6
            Tackar för alla svar. Men eftersom det är ungfödare jag hade tänkt så fösvinner ju de flesta alternativen.. Tror att det är för svårt att lyckas med något annat än ungfödare...
            <font size="1">//gurami82 - sällskapsfisk
            Kom ihåg att det finns ingen annan som du, du är unik... Precis som alla andra
            </font id="size1">

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Skojar du? Alla fiskar som folk har tipsat om här är lättare än ungfödare. Ungfödare i sin naturliga form är ju lätta, men med modern linjeavling och tokodling så finns det nästan bara svaga och väldigt svårodlade ungfödare kvar. Till och med guppin håller på att bli förstörd. Så hittar du viltformerna för ungfödare så ok, men annars så blir det lättare med tex palett ciklid. Paletten är för övrigt både roligare och interesantare än alla ungfödare tillsammans.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Danny_C
                • November 2002
                • 787

                #8
                Svårodlade var att ta i.
                -------------------------

                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=61579&gid=69798

                Kommentar

                • mavve
                  • August 2003
                  • 283

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Tropfrog
                  Till och med guppin håller på att bli förstörd. Så hittar du viltformerna för ungfödare så ok, men annars så blir det lättare med tex palett ciklid. Paletten är för övrigt både roligare och interesantare än alla ungfödare tillsammans.
                  Testa Endlersguppyn (vildformen) - busenkelt. Men de har inget intressant beteende, så jag instämmer med föregående talare
                  - paletter är klart intresserantare...och inte svåra heller.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...