Fiskar i 50 liters akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luddevig
    • December 2003
    • 41

Fiskar i 50 liters akvarium?

Hej
    Jag fick ett akvarium i julklapp. Jag vill nog ha levandefödande tandkarpar. Jag har gjort en lista på de fiskar jag tänkt ha i mitt akvarie ( 50 liter ). Glad för kommentarer... Är det för mycket? Passar de ihop? osv.

Svärdbärare
    Platy eller Guldfisk
    Guppy
    Black Molly
    1 st Dvärggurami
    Och några algätande malar ( tips! )

Tacksam för svar
  • Quartex
    • November 2003
    • 539

i ett 50 l ?
    Dra ned antalet fiskar, och håll dig till en art istället.
    I ett 50 l med levandefödande tandkarpar kan knappt ha mer än 5-6 fiskar plus någon mal.
    Guramin kan du glömma såvida du inte bara har gurami, då kan du ha ett par och inte någon annan fisk. Tänk också på att de förökar sig ganska lätt utan hjälp, då skall det vara plats för dem med.

Mvh Jesper
    To boldly go where no fish gone before!

Kommentar

• twistedfish
      • August 2003
      • 140

Du ska inte ha guldfisk i ett så litet kar. Du kan ju ta några platys och ett fåtal guppy det är fiskar som har ungefär samma krav på vattnet. Och sedan vad gäller malar så kan du söka här på zoopet efter en som passar i ditt akvarium. Kolla även med din kommun vad du har i pH-värde och leta efter fisk som klarar de pH:t som du har i kran vattnet vilket gör det lättare för dig
      220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

Kommentar

• Alva
        • May 2003
        • 434

annars finns det andra mindre och ovanligare levandefödare tex dvärgtandkarp, dvärgsvärdbärare. jag har 4 dvärgsvärdbärare, 5 dvärgtandkarpar och 11 (ska sälja 8 av dom) endlers guppy i ett 40 l och dom verkar trivas.
        <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

Kommentar

• panzerkat
          • November 2003
          • 170

guldfisken är bara att glömma. black molly är något ömtåliga, lite erfarenhet med lättare fiskar först är bra. tycker som dom andra, så här i början kan du in för en sorts fisk och sköta den på allra bästa sätt, då får du mer glädje av saken. det är kul med guppys, men bli inte förvånad om dom trillar av pinn, dom har rykte om sig att vara lättskötta, men är inte det längre.
          superlätt fisk är nätttetra, mina är 2 år gamla nu och har aldrig varit sjuka eller så.
          men i vilket fall som helst, sikta in dig på en art först o ta reda på allt om hur den och vattnet ska skötas, går det bra kan du fortsätta med andra som går bra ihop med den sort du har.
          black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

Kommentar

• Luddevig
            • December 2003
            • 41

Tack för alla svar hittils...!

Okey

Platy
            Någon tetra
            Dvärggurami

Om jag börjar med några tetror och sedan några platy
            borde det väl gå att sätta in kanske 2-3 dvärggurami?

Jag kan kanske ha 4 platy, 4 tetror och då borde väl någon dvärggurmai få plats?

Kommentar

• cool
              • October 2002
              • 1869

Du måste ha mer tetror minst 6-8 st
              Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
              NY MSN:t__skate@hotmail.com
              Skorpion och amfibie fantast

Kommentar

• Ada
                • November 2003
                • 30

Jag tror att Luddevig menar någon sorts tetra, inte typ en eller två stycken...
                platys, guppys, gurami, koppartetror, ancistrus

Kommentar

Arbetssätt...