Födda i perioder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zamad
    • May 2003
    • 310

    Födda i perioder?

    Idag när jag vaknade upp såg jag att det simma runt en massa små prickar i akvariet!! Hihi.. guppy honan hade föddt ca 10 små yngel! Varav tre just nu sitter ihop?!! Gör dom de i början eller??

    Men grejen är den, att honan ser fortfarande ganska fet ut, kan hon födda samma kull i perioder?? i så fall måste jag nästan sätta henne i yngelkassen igen.

    Hoppas nån kan svara snabbt!!

    Mvh Daniel
  • Zamad
    • May 2003
    • 310

    #2
    oj.. det är mer än 10 yngel.. kanske 15 eller 20=))!!!!

    Honan har fortfarande en stor svart fläck vit analfenan...

    Kommentar

    • panzerkat
      • November 2003
      • 170

      #3
      ja, det kan dom. guppyhonan kan lagra sperman i kroppen. har hänt här ett flertal ggr.
      varför dom sitter ihop vet jag inte. på vilket sätt?
      black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

      Kommentar

      • Zamad
        • May 2003
        • 310

        #4
        okej, så då är det bäst att jag sätter tillbaka honan i föddkassen igen?

        Hmm.. de satt ihop med kropparna och alla drog åt olika håll:P
        Nu när jag kollade så hittade jag dem inte.. Kanske har de lyckats frigjort sig=)

        Kommentar

        • Zamad
          • May 2003
          • 310

          #5
          Brukar honor bli helt smalla efter de har föddt alla yngel eller är de fortfarande uppsvälda? För eftersom hon fortfarande har en stor svart prick vid analfenan borde hon ha kvar yngel?? Är det vanligt att få upp till 40 yngel per kull??

          Kommentar

          • JR
            • April 2003
            • 2112

            #6
            jo en stor guppyhona kan få betydligt fler än 40. min stora endlers hona, som är lite mindre än en vanlig guppy, fick 60 yngel en gång.
            de blir rätt smala när de är klara, kan ta nån dag ibland, men tjocknar ganska snart till igen.
            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

            Kommentar

            • Zamad
              • May 2003
              • 310

              #7
              okej, har precis satt tillbaka henne i yngelkassan. Hon verkar ta det med ro där, så jag hoppas att hon kommer födda resten snart, så jag kan sätta tillbaka henne med de andra.

              Fungerar det att mata guppy yngelerna med enbart smulat flingfoder? Eller bör man variera med något annat?

              Kommentar

              • JR
                • April 2003
                • 2112

                #8
                jag kör frusta bosmider, de gillar det & växer väldigt bra på det!
                är bra att variera med.
                se till att inte fuska med vattenbytena också!
                --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                Kommentar

                • panzerkat
                  • November 2003
                  • 170

                  #9
                  honorna har alltid en mörk fläck, även om dom inte ska ha yngel
                  black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                  Kommentar

                  • Zamad
                    • May 2003
                    • 310

                    #10
                    Okej!

                    Vad är bosmider?? Och vart kan man få tag på de?

                    Skulle det fungera att ge dom lite räkmix nån gång ibland?? Har gjort min räkmix på ägg, räkor och ärtor.. även en ägg gula för lite extra protein.

                    Kommentar

                    • Zamad
                      • May 2003
                      • 310

                      #11
                      Haha! Nu har föddt fem yngel till!!! Kanske mer?!! Gu va kul de här är=) Hela akvariet kryllar av yngel, plus att jag har en till hona där som kommer föda snart!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...