Yngel och rengöring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fija

    Yngel och rengöring

    Jag har 6 st platyyngel i ett plastakvarium med syreslang.. Vattenvärdena håller sig bra, men jag skulle vilja rengöra med tanke på att det har samlats rätt mkt skit på botten och så skulle jag vilja lägga i grus. (Blev rätt akut när jag satte upp det hela så jag hann inte göra mer än hälla vatten i)
    Kan man göra det med yngel, eller dör de av chocken då? Ett av dem är ungefär en cm och de andra hittade jag i pumpen (i det andra akvariet) för nån vecka sen.

    mvh

    // Fija
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Sug upp skiten på botten och gör små vatten byte ofta istället för ett stort. Kör utan grus, då är det lätt att suga upp skit och matrester från botten.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Fija

      #3
      Sug upp? Har visserligen en hävert men då åker ju ynglena med?

      Kommentar

      • Björklund
        • January 2003
        • 61

        #4
        Sug över skiten i en hink så kan du ju fiska upp ynglet som åkt bergodalbana och sen slänga resten.Funkar med mina malawiyngel iaf.
        Ett juwel trigon med golden,blå hodiverse malawi och 2 ancistrusar. Håller på och installerar ett 720 liters diskuskar

        Kommentar

        • Quartex
          • November 2003
          • 539

          #5
          håller med björklund och mr sonk. Gjorde likadant med mina guramiyngel, följde med yngel varje dag när jag byte vatten, men det är bara att fånga upp dem och släppa tillbaka dem i karet igen. och som sagt mycket lättare att hålla rent utan grus. hade dock mycket hornsäv i karet som de kunde gömma sig i.

          Mvh Jesper
          To boldly go where no fish gone before!

          Kommentar

          • NaObie
            • December 2003
            • 126

            #6
            Om du vill slippa hålla rent så köp en födslobur som du har i det stora akvariumet. där är små hål på sidorna som skiten åker igen men inte ynglena. funkar bra för mig iaf. Men annars så är det bara att flytta över ynglena i en liten burk medans du städer, dom tar ingen skada av det.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145638

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Jag använder en tunn luftslang som jag satt ett styvt plaströr på ca 20 cm i ena ändan. Plaströret hittade jag på ett billigt skumgummifilter, där man just kopplar luftslangen i. Tar men det bara långsamt och metodiskt behöver man inte skada några yngel. Jag har 100-150 små cory-yngel i ett 10-literskar och håller rent just så. Sen tar jag en lite grövre slang för att suga ur en lite större mängd vatten högre upp i karet. Om det blir riktigt kläggigt på botten brukar jag "torka" med en bit filtervadd och sen slamsuga när allt sjunkigt igen.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Fija

                #8
                Jag provade att "häverta" men fick inte upp skiten så jag la ynglena i en annan bytta och gjorde storrent. De överlevde.

                Kommentar

                Arbetssätt...