Guppy i födkasse??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    Guppy i födkasse??

    Hur länge vågar jag ha min gravida guppy i födkassen...borde ha fött för flera dagar sedan men icke... hon vägrar... ser ynglen i henne men hon verkar inte ha några planer på att släppa dem.
    jag har nu haft henne i födkassen i mitt yngelakvarium på 15 liter i 5 dagar nu, hur länge vågar jag ha henne där utan att hon far illa??
    har fått för mig att de "går" i 28 dagar e detta rätt, o hur länge e en platy och svärdbärare dräktiga... e det på ett ungefär som guppysar??
    Hoppas att någon vänlig själ orkar svara.

    Mvh M.
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis
  • Corydoras mad
    • April 2003
    • 1686

    #2
    <font color="red">Jag skulle låtit den vara däri i högst 2 veckor.

    </font id="red">
    /Mathias
    The Corydoras freak

    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

    Kommentar

    • Maya
      • November 2003
      • 1162

      #3
      ok, så då e det ok för mig att ha henne där i födkassen ett par dar till iaf???
      2 veckor = 14 dagar???
      Hon äter juh iaf... så hon verkar inte vara jättestressad.

      Mvh M.
      Mvh M.
      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
      Min hemsida om hoyor & pelargoner

      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

      Kommentar

      • NaObie
        • December 2003
        • 126

        #4
        Guppys kan födda varannan vecka!
        Dem födder fortare om dem får vara "fria" i aqvariumet, fast då måste du vara snabb att fiska upp ynglena så de inte äts upp.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145638

        Kommentar

        • alie
          • February 2003
          • 427

          #5
          Mina guppys rör inte ynglen. De får födas i akvariet. Unga honor kan dock försöka äta ynglen. Och honor som ej växt upp med föräldrar, utan istället i yngelkar har en tendens att jaga ynglen mycket mer! Men med mycket växtlighet och framförallt flytväxter överlever ändå mycket yngel

          Kommentar

          • Maya
            • November 2003
            • 1162

            #6
            idag. så gav hon upp... o en massa yngel kom ..*jippie*
            sen kan jag berätta för dig alie att alla mina levandefödande äter yngel... alla 9. tycker det är jättemumsigt... har fått åtskilliga yngel i det "stora" akvariet och inte ett enda har överlevt... har gott om växtlighet o massor av ställen de kan gömma sig men mina små husdjur e verkligen på hugget när det vanskas yngel.
            Tycker verkligen att det är härligt att dina guppysar inte rör sina avkommor, stort grattis till dig. :-)

            Mvh M
            Mvh M.
            Tänk att så lite... kan göra så mycket....
            Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
            Min hemsida om hoyor & pelargoner

            Tempora mutantur nos et mutamur in illis

            Kommentar

            • Vigg3
              • November 2003
              • 21

              #7
              hmm jag brukar låta mina platys,svärdbärare,guppys och mollys föda där dom själv tycker är bra i lungna tätt beväxta områden .. det ger också att ynglena blir starkare och dör inte så lätt av sjukdomar och dom som blir uppätna brukar va dom som inte skulle klara sig det är mitt tipps har några generationer nu
              1st 60l akvarie
              2st Scalare
              4st Fjärilciklider
              10st Neontetror
              3st Ancistrus
              1sr Black ghost

              Kommentar

              • jenny93roselove
                • March 2006
                • 7

                #8
                Guppy i födkasse?? bra eller dåligt???

                Hejsan!

                Jag har också guppy, 7 st varav en hane, den andra dog för ett tag sedan.
                Mina guppyhonor hade varit extremt kraftiga under en tid.
                Jag lade dem i en födkasse, men det hade gått mer än 28 dagar, men icke sa nicke.. det kom inga yngel alls, tillslut tyckte jag att det var sjurplågeri och tänkte.
                " Nä men så här skulle jag inte vilja ha det" därför så släppte jag ut dem igen, det hade gått tre dagar då tror jag.
                Jag lät ehlt enkelt naturen gå sin gång, om du har mycket växter eller stockar och andra gömmor så brukar iallafall några kunna klara sig har jag läst....
                Men efter ett par veckor började dem krympa, honornas magar alltså.
                Men igår dåg jag det första ynglet och fick ihop sju som slapp bli uppätna, nästa morgon så hittade jag fem till, och sedan har det tydligen kommit dit en till på ngt sdätt även fat vi inte lagt dit den, men men... Vi har totalt 14 nu...
                Det är jätteroligt, jag säger att du ska ta ut fiskhonan och låta henne föda i frid, antingen klarar de sig eller inte...

                Men det är en smäll man får ta, det klart att du kan lägga i ynglen i födkassen efter, det har ju jag gjort, om du inte vill att de ska bli fiskburgare, jag rekomenderar att du ska håva upp dem... det jorde jag eller så tar man med ett litet kaffe mått eller något, det funkar osså, vi använde oss av båda sätten, det var bara ett tips på vägen :P:P:P:P

                Men jag tycker iaf du ska släppa ut dem, förmodligen kommer du se när du fått yngel, för de flesta gömmer sig och hittas inte, eller iaf ngra av dem...
                Det är endå bättre än att mamma dör av att sitta instängd i en födkasse...

                Många kramar // Jennny

                Kommentar

                • Madguppy
                  • April 2006
                  • 177

                  #9
                  Jag har en speciel nätformad plastburk i akvariet som fungerar som gömställe för ynglarna, hålen är för små för andra fiskar och ynglarna lär sig snabbt att de är säkra där.
                  problem uppstår dock då ynglarna växer och inte längre kommer in-ut ur den upp o nervända nätburken. har räddat 3 ynglar som har fastnat i hålen hittills. men o andra sidan så har 90% av ynglarna överlevt och hunnit bli vuxna

                  Kommentar

                  Arbetssätt...