Vattenpest=mycket syre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apan_ola
    • March 2003
    • 280

    Vattenpest=mycket syre?

    Hejsan allihop. Jag har en liten fråga, den lyder:
    Om jag köper ett litet plast akvarium på 6, 11, eller 21 liter på pwss i syfte för att föda upp yngel kan jag möjligtvis slippa ha en pump och istället ha ungefär 1/3 av yngelkaret tätplanerat med vattenpest? Om akvariet får mycket solljus vet jag att vattenpesten växer som bara den. Ock det syresätts ganska rejält också.
    Spelar det någon roll om jag väljer 6, 11 eller 21 liter? vad är bäst? Anledningen till att jag inte vill ha pump är för att jag irreterar mig på syrepumpar .
    Det kommer säkert att växa bra men alger också, kan man därför ta en av sina malar temporärligt för att få bort algerna?


    /Jätte tacksam för svar
    MVH Ola

    (Säg inte att jag är en idiot är ni snälla)
    160 liters sällskap
  • acc
    • March 2003
    • 470

    #2
    Hej ola!

    Skulle aldrig drömma om att kalla ngn idiot!

    Jag tror inte att du kan låta bli att ha punp i ett yngelakvarium, då de behöver mycket syre.

    Men det är bara vad jag tror, är faktiskt inte helt säker.
    Någon annan som vet?

    /Acc

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      För att få vattenpesten att växa riktigt bra så behöver du cirkulation. Men om du vill köra som du tänkt får det vara väldig få yngel, typ 5 st i 21liter, avbryt försöket om du märker någon som helst nitrit i karet.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • apan_ola
        • March 2003
        • 280

        #4
        ajaj, får väl köpa en syrepump eller ett filter! Har ett ytterfilter till mitt 160 liters. Vad låter mest? En syre pump eller ett innerfilter.? Hur många liter timme är rekomenderat för 21 liter? Funderar på Fluval plus 1. på pwss kostardet bara 160 kronor och pumpar 180 liter per timme. http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=618 eller den här.
        http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=607 fast jag tror att fluval kanske är lite bättre och robustare?? Och så följer väl vadden inuti med i fluval?
        160 liters sällskap

        Kommentar

        • apan_ola
          • March 2003
          • 280

          #5
          Vad är diffusor för något?? vissa innerfilter har andra inte.?!
          160 liters sällskap

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Diffusor är ett luftintag i slutet av utblåset, genom det kan du få pumpen att blåsa i miljoner små vattenbubblor i karet. En del tycker att det är snyggt, men vill du ha växter så är det inte bra. Onödig pryl mao.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Quartex
              • November 2003
              • 539

              #7
              jag har ingen pump i några av mina yngel kar.
              Ett kar med dvärgurami, och ett med guppy.
              Däremot så gör jag delvatten byten i karen varje dag.

              Mina är på 21 l vardera.

              Mvh Jesper
              To boldly go where no fish gone before!

              Kommentar

              • apan_ola
                • March 2003
                • 280

                #8
                jaha. Det kan ju vara användbart för i ett yngelakvarium kan det vara jobbigt med mycket växter har jag kommit fram till, eftersom man ska göra vattenbyten på hälften ofta... Vet ni vad som låter mest syrepump eller filter? Låter ett filter med diffusor mer än ett utan???

                /Jättetacksam för svar.
                160 liters sällskap

                Kommentar

                • Zamad
                  • May 2003
                  • 310

                  #9
                  Jag hade en Aqua el mini i mitt 40l akvarium med svärdbärar yngel.. Det var fan den värsta pumpen jag haft.. den skrammlade och lät nå enormt... helt värdelöst.. den där syreslang grejen är också en onödig pryl tycker jag...

                  Har nu en Fluval 1 istället och den är MYCKET bättre och låter inget!!

                  Kommentar

                  • apan_ola
                    • March 2003
                    • 280

                    #10
                    delvattenbyten varje dag. Hmmm. Bytte du hälften då? Hade du inga växter? bara sten på botten eller?
                    160 liters sällskap

                    Kommentar

                    Arbetssätt...