Sjuka???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    Sjuka???

    Hej!!

    Har ett problem, driver mig till galenhetens kant nästan
    till problemet.... jag har 3 st Guppisar, 3 st Wagtails Platys och 3 st svärdbärare o en liten stackars ancistrus *ler* och alla utom ancistrusen kliar sig... de ser jätte pigga ut bortsett från att de kliar sig... ja vad gör man... ner till zooaffärn o fråga vad det kunde bero på... ph blev svaret... ett ph test införskaffades och mätte upp värdet till.... 7,3 alltså var det inte de.. nänä tebaka till affärn... ja då var det saltet... ektozon köptes o tillsattes... hjälpte nada.... suckade djupt o återvände till affärn sa att den ena svärdbärarhonan såg lite "skabbig" ut.... svamp blev svaret då... svampmedicin köptes o medicinerade utan resultat.... blev då skittrött på att springa till zooaffärn hela tiden så jag återvände o köpte då vitaprickmedicin...... har droppat i det i två dygn nu e inne på tredje dygnet... verkade som om det började bli bättre dag ett... men nu e kliande precis som förr... jag blir GAAALEN

    E det någon vänlig själ som kan hjälpa mig eller har liknande problem??

    Mvh
    Maya

    p.s har bytt vatten regelbundet. kommer även att lägga detta inlägg i forumet sjukdommar.

    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis
  • killimilli
    • November 2003
    • 98

    #2
    Hur menar du att de kliar sig? Mina guppysar brukar också skrapa sig litegrann mot skifferplattan ibland...men inte överdrivet mycket, alla är pigga och glada...Vet inte vad det beror på dock...guppys kanske är "kliiga" fiskar

    Kommentar

    • Maya
      • November 2003
      • 1162

      #3
      jo jag menar att de kliar sig.. ofta o mycket.... bortsett från kliandet så verkar de ok... men enligt mig så kliar de sig alldeles för mycket.. sen vet jag inte... har fått för mig att fiskar inte ska klia sig.. att de bara gör det när det e något "fel".
      Mvh M.
      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
      Min hemsida om hoyor & pelargoner

      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

      Kommentar

      • killimilli
        • November 2003
        • 98

        #4
        hm, ja nåt verkar ju vara fel när de kliar sig mycket...mina gör det bara ibland, oftast efter maten...Jag har faktiskt ingen aning om vad som är fel, men om du får svar av någon annan kan du ju höra av dig...kan ju vara bra att veta.

        Kommentar

        • Maya
          • November 2003
          • 1162

          #5
          ska göra det... kan tala om direkt att jag har fått vissa svar på forumet sjukdommar.
          Tack för att du iddes svara iaf.. de e uppskattat!!
          Mvh M.
          Tänk att så lite... kan göra så mycket....
          Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
          Min hemsida om hoyor & pelargoner

          Tempora mutantur nos et mutamur in illis

          Kommentar

          • killimilli
            • November 2003
            • 98

            #6
            Tänkte bara säga att jag saltade lite i vattnet och nu kliar sig ingen av fiskarna...

            Kommentar

            • Do`h
              • September 2003
              • 277

              #7
              Dét är nog inte vitaprick´tror snarare att det är som killimilli skriver prova med att köpa ectozon salt funkar kanon det tycker jag att de borde ha berättat för dig i affären...som jag har fattat det så tar det ruggigt långt tid att "salta upp " en firre men det går ganska fort för den att bli av med salterna som finns naturligt så du får nog hålla på ett tag...
              *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Har för mig att nitrit kan göra att fiskarna kliar sig. Om det är så borde ett vatten byte hjälpa.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Maya
                  • November 2003
                  • 1162

                  #9
                  Hej på er alla igen!! *ler*
                  har tillsatt ektozon... blev lite bättre men det e fortfarande inte bra... men det e nog möjligt att det är det... vatten byter jag 1 gång per vecka och nu pga att de kliade sig så har jag bytt varannan dag... hoppas att det blr bättre snart.. vill inte medicinera ihjäl dem juh.
                  Mvh M.
                  Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                  Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                  Min hemsida om hoyor & pelargoner

                  Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                  Kommentar

                  Arbetssätt...