Nybörjarodling!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Nybörjarodling!!!

    Hej!
    Jag tänkte börja från den absoluta grunden i fiskodlingen, och odla guppies. Jag har sedan ett tag en alltigenom frisk guppy-hona. Min idé är att skaffa en hane i ungefär samma färg som den första honan, så att det inte blir några blandningar i färgerna. Jag tänkte placera honan och hanen i en yngelkasse, med en glasskiva emellan, så att de kan titta på varandra men inte para sig. Under ett antal dagar tänkte jag sedan mata varierat med olika fryst foder, så att de kommer i lekkondition. Efter det tar jag bort skivan, så att de förhoppningsvis börjar para sig. Jag matar ynglen med cyclops i början, för att sedan börja med finmalat torrfoder. Efter någon månad flyttar jag över dem till ett mindre 30-liters akvarium, med några fredliga fiskar. Efetr några lyckade odlingar går jag sedan över till en annan fisk mm.
    Vad tror ni om den här metoden. Har hört att den ska funka med andra fiskar, men...
    Berätta gärna om era synpunkter om odling, och vilken mat som är den bästa. (inte bara artemia, för det verkar krångligt)

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • cool
    • October 2002
    • 1869

    #2
    När det gäller guppy så e det bara att sätta ihop hona o hane så har du yngel efter 3-5 veckor=)
    Dombehöver inte matas me nåt speciellt för att börja leka!
    När det gäller yngel så kan du ge finsmulad flingfoder.
    Förresten så räcker det med att du flyttar honan bara....
    ....om du ska ha nån annan fisk i odlings karet ska du kanske ha ett stim me neontetror o mycke växter=)
    Det blir nog bra så!
    Lycka till tobbe
    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    NY MSN:t__skate@hotmail.com
    Skorpion och amfibie fantast

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Neontetror hoppar jag över pga egen erfarenhet. Smått scalare-foder är vad det är=) Har nämligen tänkt införskaffa ett färdigt lekpar med scalarer till ett högt akvarium...
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4
        en kompis här på zoopet och irl satte ihop 5st corydoras (kommer int ihåg vilken sort) i ett 45 l me lite sand och en lutad skifferplatta mot bakrutan och fick lek på dem.....han hade bara vanligt kranvatten inga kemikalier lr så och så matade han med svarta mygg. Ganska ql eftersom att han ville attd em skulle leka...


        mvh/Glenn
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • hgus
          • July 2003
          • 221

          #5
          Ja, som sagt det är bara att sätta ihop fiskarna så kommer de garanterat att leka mer elle mindre bums. Dock är Guppyhanar väldigt intensiva i sin uppvaktning, så flera honor till varje hane är bra för att undvika stress. Alla guppy äter inte heller sin avkomma, även om de flesta (?) verkar göra det, mina endler gör det exempelvis inte. Annars kan nog flytväxter hjälpa. Sedan är frågan vilket syfte din odling har, om du vill få fram ett speciellt resultat kan det vara en god idé att skilja på fiskarna innan de blir könsmogna, så du kan välja vilken/vilka hannar du vill få yngel efter. Mycket mer info om denna typ av odling hittar du på svenska guppysällskapets hemsida, sök på google så hittar du dit. Själv tycker jag det är trevligt med blandningen av olika genotyper hos mina Endler (inga jätteskillnader, men ändå), så de kommer att få gå tillsammans, och sköta allt urval själva.

          Jag har matat med dels fingermalet flingfoder, och dels speciellt yngelfoder som fungerar väldigt bra genom att det är extremt fint, vilket gör att de vuxna fiskarna inte hinner äta upp allt innan ynglen också ätit. Såvitt jag har kunnat avgöra, har ännu inget yngel dött...

          Kommentar

          • acc
            • March 2003
            • 470

            #6
            Varför göra det svårare för sej själv än nödvändigt?

            Guppies behövs inte trugas för att para sej!
            (Ingen glasskiva, speciellt foder osv osv)
            Faktum är att du inte kan förhindra det om de går i samma vatten!
            De flesta som håller guppies brukar tycka att det börjar bli lite för mycket fisk efter ett tag till och med!!!


            Skaffa dej du 3 honor och en hane, så ska du se att du har hundratals inom ett par månader...

            Och krångla inte till det i onödan!!!

            Lycka till
            /Acc

            Kommentar

            • Gitarristen
              • October 2005
              • 17

              #7
              Leker vildguppies, endlers och vanliga guppies lika lätt?
              Tacksam för svar!

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Jag har Endlers nu och det märks ingen skillnad på lekvilligheten mot "vanlig" guppy. Kullarna blir däremot lite mindre, men det är ju bara bra, eftersom karet snabbt "svämmar över" av alla yngel...
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • platy5
                  • May 2005
                  • 1087

                  #9
                  Det är bara å fixa en hane och en hane så kommer du å få yngel efeter en månad.
                  __________________________________________
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                  Kommentar

                  • marcuspajp
                    • July 2004
                    • 448

                    #10
                    Ursprungligen postat av platy5
                    Det är bara å fixa en hane och en hane så kommer du å få yngel efeter en månad.
                    Nja.. Du kanske borde läsa på det här om blommor och bin lite mer
                    Salt är ballt

                    Kommentar

                    • AquaPro
                      • August 2005
                      • 219

                      #11
                      Gosigt med lite Pride-Festival i burken, höhö.

                      Men några yngel blir det ju som sagt inte...
                      2 Meter Växtburk.

                      Kommentar

                      • PeterFag
                        • August 2005
                        • 200

                        #12
                        Vad gäller ungfödare som Guppy, kan du strunta helt i alla dessa arangemang.
                        De leker av sig självt konstant hela tiden.

                        Dock skall du kanske fundera på att ha honan separerad från allt vad hanar heter ungefär i sex månaders tid, om du vill vara säker på vilken hane som är far till barnen. Hon kommar att föda yngel ändå under den tiden.

                        Levandefödare förrådsbefruktar.

                        Släpp ihop dem och du har per automatik nya kullar yngel var 24-30 dag.

                        Kommentar

                        • platy5
                          • May 2005
                          • 1087

                          #13
                          Ursprungligen postat av marcuspajp
                          Ursprungligen postat av platy5
                          Det är bara å fixa en hane och en hane så kommer du å få yngel efeter en månad.
                          Nja.. Du kanske borde läsa på det här om blommor och bin lite mer

                          HAHAHAHA oj de ska va en hane och en hona
                          __________________________________________
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                          Kommentar

                          • gren
                            • September 2005
                            • 87

                            #14
                            Freudiansk felsägning?

                            Kommentar

                            • becky_be
                              • August 2005
                              • 473

                              #15
                              Ursprungligen postat av cool
                              ....om du ska ha nån annan fisk i odlings karet ska du kanske ha ett stim me neontetror o mycke växter=)
                              Tänkte ställa frågan vilka fiskar som går bar ihop med guppy och såg svaret här.
                              Jag har ett ca 50 liters kar som jag nyss startat upp igen med växter. Ska fylla det med några fiskar sen, och guppy var en av de jag funderade på. Men gärna en annan fisk också.

                              Kan man ha guppy, neontetror/kardinaltetror och nån algätare tillsammans i ett 50 liters?
                              @-{-{--
                              Rebecca

                              Kommentar

                              Arbetssätt...