Yngelfrågor!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi 100
    • September 2003
    • 45

    Yngelfrågor!!

    Äntligen har jag fått yngel....eller "hade". Såg två småttingar vid vattenytan när jag skulle byta vatten. Ordentlig som jag är så grävde jag ner växterna som flöt vid vattenytan, o sen dess är ynglena försvunna. Några vuxna fiskar var farligt nära, men jag såg inte när "morden" begicks.
    Nu undrar jag: Behöver man ha flytande växter om man vill ha yngel, eller de klarar sig med rikligt växtlighet? Eller man kanske inte ska räkna med att de överlever om man inte har dem i särskilt yngelkar?
    Jag har gyppys, platys och svärdbärare...vet inte vem som hade ynglat av sig..guppysen är väl troligast? Se gärna min nästa fråga...
  • carlsberg
    • April 2003
    • 85

    #2
    Det beror på hur mycket gömställen du har för övrigt .... men en snårig växt i något hörn är ju inte fel...

    Kommentar

    • Cissi 100
      • September 2003
      • 45

      #3
      Men behöver växtligheten vara vid vattenytan?? Eller det var bara en tillfällighet att jag lyckades upptäcka dem just där?

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Helst vid ytan tror jag, där de lätt kan få mat utan att riskera att bli uppätna...
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • Corydoras mad
          • April 2003
          • 1686

          #5
          <font color="red">Yt-växter är det som gäller för levandefödares yngel, köp lite Limnophilla Sessliflora och släng i karet så flyter den runt och ynglena simmar med.</font id="red">
          /Mathias
          The Corydoras freak

          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

          Kommentar

          • JR
            • April 2003
            • 2112

            #6
            de är vid ytan ibörjan oftast.. men drar sig oftast undan om det är mycket annan fisk.. jag kör javamossa, brukar alltid bo ett gäng yngel i den! =)
            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

            Kommentar

            Arbetssätt...