Trådalgs bekämpare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekvall
    • January 2003
    • 36

    Trådalgs bekämpare.

    Hej!

    Jag har lyckats få ett smärre utbrott av trådalger i mitt 50l växtkar som jag antar berror på övergödning och taskig bellysning. Jag har åtgärdat gödnings nivåerna och beställt betydligt bättre bellysning men tänkte att det även kunde vara idè att införskaffa en fisk eller ett par som tyckte om att äta dessa alger.
    Eftersom jag läst här på Zoopet att levandefödande tandkarpar fungerar bra mot dessa alger så undrar jag om det finns någon här som känner till en art som är effektiv och fungerar bra i ett 50l kar där de andra fiskarna (kardinaltetra, mettalpansarmal, ancistrus) är från syd Amerika.
    Så om någon sitter på några bra tipps vore jag tacksam för ett!

    MVH.Magnus
  • Toyan
    • August 2003
    • 19

    #2
    siamesisk flying fox är ett bra alternativ det har funkat hos mig iallafall.
    420 discus skalare
    260 malawi
    150 duboisi
    140 jaguar
    103 ej bestämt

    Kommentar

    • Ekvall
      • January 2003
      • 36

      #3
      Tack för tippset men jag vill nog undvika flyingfox av ett par anledningar dels så har jag som sagt inriktat mig på sydamerikanska fiskar i burken dels så tycker jag att flying fox blir lite väl stor för ett så litet kar dessutom tycker jag att den har en tendens att bli lite lat med tiden och mina tidigare erfarenheter av denna fisk är inte så lysande. Jag hade en agresiv liten rackare i ett 200l som jag fick med av misstag när jag köpte några siamesiska algätare det ända han pysslade med var att terrorisera övriga fiskar och äta akvariefoder.
      Men som sagt tack för att du tog dig tid att skriva ett svar.

      MVH.Magnus

      Kommentar

      Arbetssätt...