Ballongplaty

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fija

    Ballongplaty

    Idag köpte jag lite nya fiskar. 5 blåa korallplaty, 5 orangea med svarta fenor och 3 ballongplaty. Är det nån annan som har ballongplaty?
    Jag har iallafall aldrig hört talas om dem förut. De är lixom lite hoptryckta och finns i gult (jättegult, typ saltvattensfisk), svart och vit (liknar silvermolly). Fast jag köper nog inte fler såna sen, för de är ju lite, hrmm, underliga i formen, men tyckte de skulle va kul å prova kanske,
    Var ju tvungen å ha nåt som passar ihop med mina stora slöjstjärtar och platy ska ju va snälla.
  • mobe
    • September 2003
    • 71

    #2
    JAg älskar Platy! Har bara två just nu, en orange med svarta fenor (mussepigg platy sa säljaren) och en orange med litevitt i (platymix stod det på akvariet). Jag har sett några metallfärgade som nog bli mitt nästa köp. Funderar på att bara ha platy och guppy, förutom malarna. Ballongplaty har jag aldrig hört talas om, finns de på bild nånstans?

    Kommentar

    • Fija

      #3
      Jag kan inte hitta några bilder nånstans. De påminner iallafall om nån sorts saltvattensfisk. Jag ska ta egna kort och lägga upp sen skickar jag länken här.

      Kommentar

      • Fija

        #4
        Här är länkar till bilder på ballongplaty. De är inte så bra för det var väldigt svårt att ta bilder på dem. Den gula är med bara för att visa färgen och den vita visar formen.

        http://gustafsson.pp.se/sofia/vit_ballongplaty.jpg
        http://gustafsson.pp.se/sofia/orange_ballongplaty.jpg

        Upptäckte att den svarta hade dött. Funderar på att gå och fråga om man kan få en ny, för de andra mår ju bra så jag kan ju inte ha gjort nåt fel eller?

        Kommentar

        • Fija

          #5
          Fick ingen ny för de va tydligen nåt fel på vattnet, även om fisken var sjuk redan innan. Den hängde vid pumpen redan första kvällen och de andra har inte visat några sådana tecken, men men..
          En av de blå korallplatyna hade fenröta när jag köpte den, men det såg jag först efteråt. Även att den var sjuk vid köpet så fick jag välja mellan att avliva den eller köpa dyr medicin. Det var ju inte jag som hade gjort den sjuk, men jag vill ju inte att den ska lida så jag köpte medicinen.
          Sedan sa de att jag skulle röra i bottengrusen och då skulle jag få se "nåt äckligt". Det skulle väl va skit då eller nåt, men när jag rörde så grumlades det inte alls. Det var tvärtom renare än i akvarieaffären.
          Visserligen var inte min vattenkvalite så bra, men jag är ändå inte nöjd med servicen eftersom jag fick betala för att de säljer sjuka fiskar. Vill ju inte tycka illa om dem i affären, men ändå..

          Kommentar

          Arbetssätt...