Äntligen Guppybarn! =D =D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corona
    • September 2003
    • 241

    Äntligen Guppybarn! =D =D

    Äääääntligen har det hänt!
    Som jag har väntat o väntat...

    När jag kom hem från jobbet innan ikväll så var det inte bara ETT par ögon som kollade på mig i yngelburken (guppyhonan), utan där var 4 par små ögon till

    Så nu simmar dom små guppybarnen förnöjt runt i ett yngelakvarium på ca 30 liter o honan blev nog glad att få komma tillbaka till sina kompisar i det stora karet

    Men i all iver så har jag typ glömt ALLT som jag har läst om yngel o hur man vårdar dem bäst!

    Jag har alltså just nu 4 yngel som föddes igår (4/10)..

    * Hur mycket mat ska de ha? Jag har flingor o Cyclops...
    * Räcker det att söndesmula 1 flinga eller ska de har mer per gång? Eller ska man ge en viss mängd mat PER yngel?
    * Hur ofta ska man variera med Cyclops? Hur mycket Cyclops åt gången ska de ha?
    * Hur många gånger om dagen ska de ha mat?

    I yngelakvariet har jag engelsk sjösten samt en pump...
    * Hur ofta ska jag byta vatten? Som i det stora karet (1 gång i veckan)? HUR mycket vatten ska jag byta?
    Tänkte mest på att bebisarna ska ju ha mat fler ggr per dag än dom vuxna, så det måste ju skita ner mer?

    * Hur lång tid brukar det ta sen innan man kan urskilja vilka som e honor resp hanar?

    Tacksam för svar SNARAST!

    Mvh. Sara - En nybliven lycklig guppyyngelmamma
    Man lär så länge man lever
  • Corona
    • September 2003
    • 241

    #2
    Å så hände det igen!

    Kikade in i det stora karet för ca 30 min sen... O vad ser jag, jo att en annan av mina guppyflickor oxå fått yngel! Å denna gången blev det 5 stycken

    Så nu simmar det runt 9 guppybarn i yngelakvariet

    Mvh. Sara - Nybliven guppyyngelmorsa IGEN
    Man lär så länge man lever

    Kommentar

    • Kringlan
      • October 2002
      • 100

      #3
      vad jag förstår så ska du smula sönder flingoder i din hand så det blir mycket små delar så de små yngeln kan ta och smaska i sig flingorna eller ja smulorna som blir.

      Tänk dig själv att du ska äta en hamburgare i en tugga..

      Inte lätt...

      Lycka Till
      [______] 240 liters kar
      [_] 30 liters kar
      "gör inget som jag inte skulle göra"

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Grattis mormor Corona!!!!
        När jag har Guppyyngel så gör jag inget speciellt alls, men de går ju kvar i sällskapskaret. Du kan ta en flinga och smula sönder den i pyttebitar och släppa ner, cyklops ska du inte ge mera än de äter på en minut. Mata dem 3-5 gånger om dagen när du kan, de överlever med 1-2 gånger också med då växer de långsammare.
        Byt 1-2 liter vatten om dagen och gör ett tredjedelsbyte en gång i veckan. Det är samma här, de överlever med ett byte i veckan men växer fortare om du byter varje dag... det gör alltså inget om du hoppar över ett byte någon dag...
        Vad har du för pump? Om det är ett vanligt innerfilter bör du nog dra en nylonstrumpa över, annars sugs ynglen in där... kommer inte ihåg vad det var för pump du skaffade...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Corona
          • September 2003
          • 241

          #5
          Ursprungligen skickat av Nanc
          Vad har du för pump? Om det är ett vanligt innerfilter bör du nog dra en nylonstrumpa över, annars sugs ynglen in där... kommer inte ihåg vad det var för pump du skaffade...
          Min pump är en gammal sak, ca6-7 år gammal, en "Hydor Crystal" som enligt etiketten på den ska pumpa max150l/h och min 60l/h...

          Jag har haft pumpen igång i yngelakvariet sen igår och jag kan ju säga att de e INTE speciellt mycket drag i den

          Där e så att säga ingen "karusell" i akvariet pga pumpen och ynglen verkar inte heller ha några svårigheter, dom "dras" inte in mot pumpen... Så jag kan kanske ha den kvar som den är?

          Och ynglen är ganska stora (ca 4-5 mm), jag trodde att Guppyyngel var yttepyttesmå när dom föds, typ 2 mm? Eller är det bara för att honorna bara fick 4 resp. 5 yngel var?

          Jag trodde oxå att guppysar fick typ 40 yngel eller nåt per gång, hur kan det komma sig att mina fick så få?

          Dom e bara så söta... Mina små "barnbarn"
          Å äter friskt gör dom oxå

          Mvh. "Guppymormor Corona"
          Man lär så länge man lever

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Verkar ynglen klara pumpen så är den ju perfekt, nemaproblemas!!
            Alla ungfödare får ganska stora yngel så dina är nog normala. Antalet kan antingen bero på att mamman är ung, eller att några blivit uppätna. Du får väl avvakta och se hur det blir med nästa kull, som borde komma om ca 6 veckor.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Corona
              • September 2003
              • 241

              #7
              Men *hmmm* HUR OFTA ska jag variera med Cyclops?

              Om jag tex. matar 4 ggr/dag, kan jag ge dem flingor 2 ggr o cyclops 2 ggr lr?

              Mvh. Sara
              Man lär så länge man lever

              Kommentar

              • Do`h
                • September 2003
                • 277

                #8
                Grattis corona !
                jag har oxå fått hur många som helst verkar det, jag vet inte om det är nån annan som ens har testat detta, men mina yngel (ny födda) försöker tugga i sig tillochmed vita mygglarver.
                Det tar ju ett tag men det går. Kanske inget att rekommendera men ...

                MVH Do`h
                *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

                Kommentar

                • imported_n/a
                  • September 2003
                  • 81

                  #9
                  Ööhh woow, långt tid eller? Man kan få guppy yngel hur lätt som helst...
                  Heja fiskar, Hej fiskar.

                  Kommentar

                  • Corona
                    • September 2003
                    • 241

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Fisk50
                    Ööhh woow, långt tid eller? Man kan få guppy yngel hur lätt som helst...
                    Eh... Vet väl jag oxå. (???)
                    Jag menar bara att jag har väntat o väntat för att jag så gärna ville ha små guppybarn, och "den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge" Och ju mer man väntar på något, desto längre tid tycker man ju att det tar, eller?

                    Sen har jag ju faktiskt inte haft mina guppys i mer än typ 3 veckor, och det är ju inte direkt så att en guppyhona får yngel varje vecka lr hur?
                    Kan ju oxå vara så som Nanc säger att dom kan vara förstagångsfödare eller så är mammorna väldigt unga, eftersom zoobutiken där jag köpte dom inte har haft yngel på dom få veckorna dom har haft dom, så tycker jag nog att det är det som är de mest troliga...eller?

                    Mvh. Sara
                    Man lär så länge man lever

                    Kommentar

                    • Corona
                      • September 2003
                      • 241

                      #11
                      Men vad tycker ni? HUR OFTA ska man variera med Cyclops?
                      Eftersom jag har det hemma, så kan det ju vara bra å veta

                      Mvh. Sara
                      Man lär så länge man lever

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        • September 2003
                        • 81

                        #12
                        det var inte rätt... direkt väntar man för länge så vet man att man inte får något
                        Heja fiskar, Hej fiskar.

                        Kommentar

                        • Corona
                          • September 2003
                          • 241

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Fisk50
                          det var inte rätt... direkt väntar man för länge så vet man att man inte får något
                          Gör oss alla en tjänst, LÄS HELA inlägget och förstå först vad där står INNAN du svarar!
                          Och "den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge" kallas för "ironi"

                          =)

                          Mvh. Sara
                          Man lär så länge man lever

                          Kommentar

                          • mobe
                            • September 2003
                            • 71

                            #14
                            Grattis till ynglen!! JAg tycker inte alls det är hur lätt som helst att få guppy yngel, jag har fått vänta i 4 månader på min juh! Jag har nu 11 små i mitt yngelakvarium och väntar med spänning om det inte ska komma fler.

                            Jag matar mina pluttar med speciell yngelmat 3-5 ggr/dag. Olika vad jag "hinner med". Ibland smular jag lite av "de storas" flingor, när jag kommer på det liksom...
                            Hur stora var dina yngel när de var nya?? JAg tror att jag hade missat mina ibörjan... jobbade massor några dagar och tittade inte så noga i akvariet...

                            Kommentar

                            • Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

                              #15
                              Mata med Cyklops max en gång per dag tror jag, misstänker att de lättare förstör vattnet än flingor...
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...