orolig för guppy! HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • izac
    • April 2003
    • 756

    orolig för guppy! HJÄLP!

    Hej.
    Köpte 2 st guppyhanar idag till mitt nystartade akvarium.
    Akvariet har stått 1 vecka och ungefär ½vecka med växter. Jag har även tillfört nerbrytningsmedel mot metaller etc.

    Hur som helst. Guppysarna är hela tiden tätt intill ytan i ett hörn. Varför?????
    Jag tror ja hade lite för mycket "sprutt" på pumpen, för de verkade leta sig till de platser där vattnet var lite lugnare förut. Fiskarna fick simma lite smått för att hålla sig på samma ställe. Men jag sänkte sprutten för en stund sen.
    De ligger fortfarande o klämmer i övre delen av ett hörn.
    ??????

    Det är typ som om dom smuttar luft vid ytan. Kan det vara så att det inte finns tillräckligt med syre i vattnet???? *OROLIG*

    Svar snarast möjligt!
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    De behöver nog bara lite tid på sig att stressa av efter transporten. Äter de så är det lugna puckar.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • izac
      • April 2003
      • 756

      #3


      där är en länk på en bild som visar hur guppysarna är placerade!

      Kommentar

      • izac
        • April 2003
        • 756

        #4
        Transporten var för ca 6 timmar sen.
        Jag har antistressmedel, som sägs vara bra om fisken är stressad eller mår dåligt. SKa jag kanske ha i lite sånt?

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Det kan ta flera dagar innan fisken vant sig vid den nya miljön. Avstressande medel kan hjälpa, att släcka akvariet är också avstressande.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • izac
            • April 2003
            • 756

            #6
            Ok. skulle tro att det släcks vilken sekund som helst nu.
            Men det här med att dom smuttar luft vid ytan då?

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #7
              rikta pumpen mot ytan..
              vad har du för pump/storlek på akvariet?
              guppysar klarar en hel del blås i akvariet, så jag tror du ska ösa på lite mer istället..
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • izac
                • April 2003
                • 756

                #8
                Jag vet inte riktigt l/h osv. Det var min gamla pump, så ja har inte några siffror. :/.. Det är iaf en rena. Och det går inte att rikta den mot ytan, eftersom den sitter fast i hörnet med koppar (2 på vardera glas).
                Kanske.
                Vill du se bild på pumpen? eller vattenrörelsen? har nämligen nåra sånna bilder.

                Kommentar

                • imported_n/a
                  • July 2003
                  • 149

                  #9
                  Bara tvungen att tillägga Jävligt fina guppy !Riktigt frodiga !
                  Go Fish*

                  Kommentar

                  • izac
                    • April 2003
                    • 756

                    #10
                    Tack Henric!
                    Njuter själv av dom rätt rejällt när ja tittar in i burken.

                    Kommentar

                    • birana
                      • February 2003
                      • 1

                      #11
                      Hej precis så där gör de flesta av mina nyköpta guppys oxså men det brukar gå över efter nån dag,dagens guppys är så känsliga så det har för mig blivit en riktig utmaning den sk miljonfisken tycker jag har blivit mest en på miljonen.Flytväxter är inte helt fel att ha i en gyppy burk då känner dom sig trycggare enligt min erfarenhet som är ringa då jag endast har haft guppys några månader men dom har tagit helt över i mitt akvaristiska liv =300 liter m guppy.
                      mvh
                      birana
                      birana

                      Kommentar

                      • izac
                        • April 2003
                        • 756

                        #12
                        Ok. Dom ligger fortfarande o klämmer i varsitt hörn. den ena ovanför filtret och den andra på andra sidan.
                        Då och då drar dom en liten liten sväng i akvariet. Speciellt när jag stoppade ner lite mat. Då blev det fart på dom. Men annars verkar dom väldigt skygga. Släpper väl efter ett tag får ja väl hoppas.
                        Synd att man inte kan mata dom hela tiden, så att man kunde få se dom glida runt lite mer.

                        Kommentar

                        • Maxine
                          • August 2003
                          • 28

                          #13
                          GUD vilka fina guppys!!!

                          Kommentar

                          • izac
                            • April 2003
                            • 756

                            #14


                            Tack..

                            Kommentar

                            • kampfisken
                              • September 2003
                              • 666

                              #15
                              Min erfarenhet av guppys är att man ska koppa in dom i ett helt mörkt akvarium, kanske med någon bakgrundsbelysning som påminner om månljus, tex. en lampa riktad rakt mot akvariets baksida som är klätt med en bakgrundsplanch. Låt dom få simma runt så i ½-1 dygn så brukar dom klara transportstressen mycket bättre och aklimatisera sig snabbare vid det nya akvariet. Är det ljust i rummet kan man ju alltid lägga/hänga för en handduk så den täcker frontglaset, täckglasen och bägge kortsidorna. Då blir det garanterat svag nattbelysning för de små liven. Så vitt jag kan erfara uppskattar guppys rätt strömt vatten, men man får väl tänka på att de ju är väldigt små i förhållande till en mollyfisk, och därmed inte tål en lika hård vattenstråle. Men det är bara vad jag kan föreställa mig. Lycka till!
                              Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...