Platy håller på att föda (tror jag)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • izac
    • April 2003
    • 756

    Platy håller på att föda (tror jag)

    Hej.. Jag har en gul platy hona som ja tror har varit "havande" ett längre tag nu.. Hon har haft en mörk fläck på bakre delen av kroppen, och är lite rundare. Just nu håller hon sig under en växt och jagar bort alla som försöker komma i närheten av den. Betyder detta att det är nära nu? Jag har inget yngelkar/påse. Hur ska jag göra för att få det så lyckat som möjligt..

    Tacksamm för snabba svar
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Vad har du för övriga fiskar i akvariet? Hur stort är akvariet? Hur mycket växter har du i akvariet?

    Om du har mycket växter, som ynglen kan gömma sig i? Har du inte fiskar som jagar och äter yngel? Då kan du låta honan vara kvar i karet och föda där. Det kan försvinna några få yngel, men de som växer upp blir istället starkare. Metoden brukar kallas "naturmetoden" när föräldrarfiskarna går i samma kar som yngel och ungfiskar.

    Den fläck som du talar om, "dräktighetsfläcken", skall enligt uppgifter som jag fått inte vara kopplat till födelsetidpunkt. Bäst är att hålla reda på när honan födde senast, och räkna från den tidpunkten. Det brukar vara ungefär lika lång tid mellan födslarna.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • izac
      • April 2003
      • 756

      #3
      Ok.. Jag har lite kilfläcksrasboror. o några andra platys för tillfället. Ett relativt litet kar (40L) och inte speciellt överdrivet mycket växter.
      Men hon klarade att få ungar förut. Har 5 st som verkar må fint, och växer som tusan . Så det borde väl funka nu med tycker man. Får hoppas att det gör d.

      Kommentar

      Arbetssätt...