Hur gamla blir Svärdbärare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skadedjur
    • September 2003
    • 188

    Hur gamla blir Svärdbärare?

    Har noterat att det i princip aldrig skrivs någonting om hur gamla fiskar blir. Mina Xiphophorus helleri är 5 år och rätt pigga. Hade från början 3 honor och 2 hanar, varav en hane dog härom året och en hona dog förra veckan.
    Hur är det egentligen, vid vilken ålder kan man börja betrakta de här rackarna som pensionärer?
    // Karolina //
    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    #2
    Hur har du lyckats få svärdbärare att bli så gamla? Mina brukar väl leva i ½-1½ år, sedan har de dött ut. Har den sorten utan svart rand på sidan, vilken har du?
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

    Kommentar

    • skadedjur
      • September 2003
      • 188

      #3
      Hej! Jag vet faktiskt inte... Anade att det var rätt gammalt, men inte att det var SÅ gammalt. Jag har den "vanliga", gamla sorten som är orange, ej så mkt svart på dem. Liknar i mångt och mycket den bild som representerar svärdbärare här på Zoopet: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=37
      // Karolina //
      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        5 år är rätt så mycket för en svärdbärare, men inte alls omöjligt. Om de får leka sparsamt, har gott om plats, bra vatten och inga stora fiskar som stressar dem så blir de mycket äldre om motsatta förhållanden råder.

        Swetrot

        Kommentar

        • dregg
          • September 2003
          • 88

          #5
          Bra fråga.
          Jag själv har undrat samma sak.
          5 år var inte illa
          Sen är det någon av er som vet hur många yngel det brukar
          komma vid förlossningen av en medelstor hona ?

          Mvh/Magnus

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Normalt mellan 20-50st skulle jag vilja säga. Svärdbärare verkar vara ganska glupska, de äter gärna egen avkomma. I mitt sällskapsakvarium brukar jag sällan få mer än 3-10st kvar av en kull om jag inte lägger honan i yngelkasse och vaktar som en hök över processen. Men det blir rätt många efter ett tag ändå...

            De första kullarna en hona föder kan vara väldigt små, kanske 2-10st, sedan blir det allt fler, för att sedan återigen minska med åldern. Riktigt stora honor lär under sin glanstid som föderska kunna föda upp till 100 yngel i en kull, men det har jag aldrig sett eller varit med om.

            Swetrot

            Kommentar

            Arbetssätt...