Var får man tag på natur-vild ev.endlersguppy y?.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ami
    • March 2002
    • 294

    Var får man tag på natur-vild ev.endlersguppy y?.

    Kan ngn.ge mig tips på var man kan få tag på "vanliga"hederliga guppy=ej slöj!Vet ni ngn. ell.ngn.affär som säljer dessa?De ska ha gått UTAN salt i vattnet.De ska gå ihop med corydoras som ej vill ha salt.De ska gå i mitt 200liters-kar.Helst ej alltför långt fr.Eskilstuna.
  • hansg
    • February 2002
    • 444

    #2
    Om du går med i POECILIA ,Se:
    http://www.poecilia.org/
    så får du fatt på naturliga guppy från olika populationer i världen.
    Filosofin i Poecilia är bla att bland medlemmar dela med sig av sitt överskott och att sprida arterna bland medlemmarna så betalt tar man inte.
    Som icke medlemm kan du besöka några av POECILIAS träffar och fiskauktioner och ropa in det du vill ha, dessa träffar utanonseras på hemsidan ovan.
    Sedan finns det ett tjugotal olika svärdbärare arter likaså platy samt massor med i naturen levande mollyarter samt massor med andra ungfödararter ,vad sägs tex om en fiskart som föder ungar med "navelsträng" de är de äkta ungfödarna Höglandstandkarparna från Mexico
    mvh
    hans-göran
    hgl

    Kommentar

    • ami
      • March 2002
      • 294

      #3
      Hej hansg.Ja,jag vet detta.Jag undrar om inte vi har disk. det förut?Jag ska bara ha ett gäng som prydnad i mitt 200liters ,ej odla.Så jag är inte så noggrann ur avelssynpunkt.Jag tänkte bara att när ex.vis odlare ell.dyl.får ngn.kull som ej är ur eran synpunkt "önskvärd".Så bara de är friska så kan jag köpa dem.För det måste ju hända er att ni får fram en ej önskvärd kull.ELL....

      Kommentar

      • ami
        • March 2002
        • 294

        #4
        tillägg;En tankegång i mitt huvud=Det är konstigt med guppy.När man för läääänge sedan köpte akvariefisk så fick man nästan ett par vanliga guppy på köpet.Marknaden översvämmades av guppy.Det är inte för intet den har kallas miljonfisken.Det är ev.sådana jag vill köpa.Hoppas att du förstår mig rätt o inte tar illa upp.Men det var då det.Nu får man ej tag på ett gäng vanliga guppy för enb.prydnad i akvariet.

        Kommentar

        • hansg
          • February 2002
          • 444

          #5
          Tar inte illa upp :o) förstår vad du menar.
          Guppy är i dag en problem fisk som du vet ,själv sysslar jag inte med dem men finns seriösa odlare inom POECILIA som skänker bort kvalitetsfisk.
          Problemet har varit att de är miljonfisk, allt för många defekta yngel har avlats vidare och övesvämmat marknaden.

          Men om du inte hittar någon i din närhet så kan du köpa de du finner i butiken och odla fram en egen frisk stamm.

          Jag vet hur en av Nordens främsta fisk odlare får fram friska djur om du vill veta så bara fråga.
          h-g

          hgl

          Kommentar

          • alie
            • February 2003
            • 427

            #6
            Hur? =)

            Kommentar

            • ami
              • March 2002
              • 294

              #7
              Hej igen.Det värsta är att de ej har "vanliga"guppies.Det är därför jag söker på nätet.Har det funnits i min närhet#läs#=Eskilstuna,västerås o.dyl.Då skulle jag ej söka här,utan köpa i handeln förstås.Jag är inte ute för att få ngt.nästan gratis.Absolut inte.

              Kommentar

              • hansg
                • February 2002
                • 444

                #8
                Den här odlaren har en strikt linjeavel med flera linjer gående samtidigt.
                Linjeavel får du söka på nätet blir för långt att gå in på här .

                Efter 5 och 8 generationer korsar han de olika linjerna och hela tiden sållas fisk med deformationer och avvikande färger bort.
                De stammar han har hålls i kyligare temp än som vanligt i våra akvarier runt 20 grader, med dygns variationer på 4-5 grader ,under en 4 månaders period sänks medeltemperaturen till 17 grader.

                I dessa stammar får man räkna med en utsållning på 50-60 procent men de överlevande är kraftiga friska och sunda djur.

                Sommartid från Maj till Sept. står guppy tankarna utomhus utsatta för starka temp svängningar och då stiger utsållningen till c:a 70 procent.
                Låter grymt men utsållningen i Naturen är säkert 80 kanske 90 procent.


                Han har också inköpt de vanligt förekommande handelsguppyn( med stora fenor och konstiga färger) och odlat dessa enl samma metod och det visar sig då att efter någon generation så poppar de gamla anlagen fram och en del fiskar får ett "vanligt" guppy utseende, bevis på att de korsningar som säljs ej odlats fram till stabila raser.

                Odlingsmetoden liknar de förhållanden man hade i sina akvarier i slutet av 40-talet med oupvärmda akvarier och nästan odödliga guppy, svärdbärare,sebrafisk mm

                h-g
                hgl

                Kommentar

                • ami
                  • March 2002
                  • 294

                  #9
                  Hej igen.Du skriver om utsållning av avvikande färger fr.det som eftersträvades(ell.har jag fel).De kanske är friska f.ö.Istället för att avliva dem,skulle det kanske bli bra som prydnad i ett "vanligt" akvarie.Ell.har jag fattat fel...Det andra om bra livskraft är ju iofs väldigt tilltalande.Men det här verkar inte ge något att få köpa ett vanligt gäng till mitt akvarie.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Hansg: mina gratulationer till den där odlaren. Det är ganska avancerat att köra linje(in)avel för att bevara den genetiska diversiteten, och direkt ovanligt att nån avlar på maximalt livskraftiga överlevande istället för maximalt antal överlevande.
                    Skulle bara önska fler odlade enligt samma principer.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • hansg
                      • February 2002
                      • 444

                      #11
                      Enda changsen att rädda en del arter från total utrotning är denna linjeavel den praktiseras även för vissa utrotningshotade arter av bla xiphophorus och zogoneticus mm.
                      Kan även se på mina egna svärdbärare att sommarmånaderna ute i dammen ger ett bra resultat på behållandet av storvuxna fiskar.
                      Så som sagt hittar du inte guppy så odla på det matrl du kommer över finns inga genvägar till en bra stam, men lite konstigt att du inte får fatt på natur arten den finns på flera håll i landet enl poecilias art lista ,själv har jag bidragit till att två populationer kommit till akvarister i västerås, nämligen CARACAS och COLUMBIA ja även BARBADOS populationen.
                      h-g
                      hgl

                      Kommentar

                      Arbetssätt...