Mysko pryl...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    • July 2003
    • 149

    Mysko pryl...

    <font color="blue"></font id="blue"> tja så var det ytterlidare frågor
    Historik:köpte för ca tre dagar sen guppy honor en av dem klart gravid dom kom hem osv ner i karet och den ena släpper då 5-6 ägg ok stress tänker jag ... nu tre dagar senare märker jag fan det simmar runt tre nya små guppy i karet som är ett yngelkar (som tur var)

    Fråga:har hon släppt äggen som sedan utanför henne har utvecklats och blivit små guppy.. eller var det storken har inte haft i nån annan fisk mer än yngel i karet på ett antal månader och jag hade bara i henne där en stund tittade på henne hela tiden och det kom inga yngel tog bort henne och satte henne i det stora karet... så det måste vara så att äggen hon släppte har utvecklats

    ÄR DET MÖJLIGT ?
    Go Fish*
  • wenger
    • July 2002
    • 68

    #2
    Guppy föder levande ungar och lägger inte ägg däremot så kan hon spara sperma för att föda ytterliggare yngel så då behövs det inga hanar i karet.

    Kommentar

    • imported_n/a
      • July 2003
      • 149

      #3
      jo det vet jag oxå men om det var befruktade ägg som hon släppte ut...är det möjligt att de överlevt och utvecklats i vattnet ?
      Go Fish*

      Kommentar

      • hgus
        • July 2003
        • 221

        #4
        Märkligt... Och spännande! Håll koll på vilka yngel det är, så du åtminstone kan veta att det är Guppy sedan. Och kollade du honan hela tiden? Kan hon ha haft "ägglik" avföring och sedan fött 3 yngel? (Rent hypotetiskt...). Du får se det som ett vetenskapligt experiment, apropå det ska jag till GUB (Göteborgs Universitetsbilbiotek) eftersom jag beställt några böcker av John A. Endler om djurs (Guppys!) anpassning av färg efter miljön beroende på olika faktorer. Skall bli kul att se om han är läsvärd, Endler.

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Ynglen är ju ganska ägglika när de föds, som ett romkorn med huvud och svans, är du säker på att det inte var sådana hon födde... kanske är läge för glasögon :-)
          Annars borde det ju kanske vara möjligt att äggen kan kläckas strax efter födseln, men jag vet inte, hade ju för mig att det inte är ägg som kläcks i honan, utan att ynglet utvecklas "utanpå" romkornet.... men i det fallet har jag säkert fel.
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • JR
            • April 2003
            • 2112

            #6
            jag skulle vilja säga att det är omöjligt att ta fel på ett guppy yngel & ägg..
            men det kan vara så att inte alla kom ut?
            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

            Kommentar

            • imported_n/a
              • July 2003
              • 149

              #7
              Jag VET med 100 % säkerhet att hon släppte ägg! tror att dessa förmodligen var i slutskedet av sin utvecklig och därför inte behövde sin "mamma" nå mer !talade ut med en akvarie handlare om detta och han sa att det inte var vanligt men att det hände *!
              Så nåra glasögon lär knappast behövas =)
              Go Fish*

              Kommentar

              • ami
                • March 2002
                • 294

                #8
                Hej.Detta m.outvecklade"ägg"som "ynglar" ut är rätt vanligt.Det kan komma outvecklade o utvecklade i samma yngling.Men att de s.k.äggen kläcks sen.Nej det måste vara ngt.annat "mysterium".

                Kommentar

                Arbetssätt...