Olika Mollyn???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • siggesork
    • March 2003
    • 29

    Olika Mollyn???

    Hej!

    Jag inköpte nya fiskar igår nämligen guldmolly och silvermolly har ej tidigare sett dessa arter, är det nya arter eller är det någon framavling av black mollyn eller hur ligger det till, var hittar man mer information och dyl om dessa.

    Mvh
    Daniel
  • hansg
    • February 2002
    • 444

    #2
    Oj, någonstans på detta forum ,lämnade jag en lista på olika mollyn för en tid sedan, finns kanske kvar.
    Det finns massor av naturliga mollyn, blackmolly,silvermolly,guldmolly,
    dalmatiner mm är korsnings produkter av de naturliga.
    Minst ett 20-tal olika molly arter lever i naturen + ett stort antal olika populationer av dessa som är helt skilda grundfärger och även kropps former, bla har jag en form av molly från Barbados en annan från MisolHa ,Mexico.
    Sedan när det gäller den vanliga spetsnos mollyn Poecilia Sphenops så finns det massor med varianter och där vet man idag inte riktigt vilka som är egna arter eller olika populationer, mollyn är ett stort komplex större än de krångliga xiphophorus/svärdbärar släktet
    mvh
    hans-göran
    hgl

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Det är inte olika fiskar utan samma sorts fisk med olika färger. Det finns inget som skiljer de olika färgvarianterna åt i fråga om skötsel, matning och odling. Men ju längre du kommer från naturformen ju högre blir risken för sjukdommar, eftersom fisken kommit fram genom linjeavel.
      MVH
      Magnus
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • imported_n/a
        • September 2003
        • 112

        #4
        Har du testat om det finns dom där fiskarna här??? annars kan du gå till akvarie affär och fråga om man kan beställa in... Jag har gjort.
        Jag har BÄSTA fiskar!

        Kommentar

        Arbetssätt...