Poecilia Melanogaster (Blå Limia)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    • July 2003
    • 149

    Poecilia Melanogaster (Blå Limia)

    <font color="red"></font id="red">
    Kjell det verkar finnas ganska dåligt med info om denna härliga fisk vet du vad det beror på ? är den vanligare i Danmark än här hemma såg på tex google att det finns en hel del länkar på Danska men inte jätte många på svenska till min besvikelse plus att den verkar riktigt svår att få tag på i Sverige
    Vet du var jag kan få tag i mer info ?
    Skulle uppskattas !
    MVH Henric
    Go Fish*
  • hansg
    • February 2002
    • 444

    #2
    Melanogastern + limia nigrofasciata mfl limior var på 50-talet en vanlig akvariefisk i Sverige, har aldrig förstått varför de försvann från marknaden är som sagt ganska vanlig i Danmark och övriga europa.
    På den här länken har du info på engelska om melanogastern:
    http://home.clara.net/xenotoca/black.htm

    Nigrofasciatan har jag själv, dess populär namn är Tigerlimia, tyvärr anv. också en del andra mer eller mindre påhittade populärnamn på fisken.
    Hanen blir 4.5 cm och får med tilltagande ålder en puckel på ryggen och ryggfenan kan växa till 3 ggr den ursprungliga storleken.
    Grundfärgen är gulgrön med 9-12 oregelbundna mörka tvärband.
    Som sagt tidigare så är nog enda changsen att få fatt på dessa fiskar är att gå med i POECILIA vars medlemmar sysslar och håller dessa idag "udda" ungfödare
    mvh
    hans-göran
    hgl

    Kommentar

    • imported_n/a
      • July 2003
      • 149

      #3
      Får man själv lov att införa fisk från tex Danmark då eller är det förbjudet ?jag menar om det inte finns att få tag på här ???
      Go Fish*

      Kommentar

      • gosatta
        • December 2002
        • 2669

        #4
        Båda är ju EU länder så det kan väl inte vara några problem?
        /Mats Åhrman
        http://www.gosatta.org
        http://www.stockholmsciklidklubb.com
        http://www.ciklid.se

        Kommentar

        • imported_n/a
          • July 2003
          • 149

          #5
          Då ska jag f*N namma göra det !
          Go Fish*

          Kommentar

          • imported_n/a
            • July 2003
            • 149

            #6
            Imorgon kommer jag att ringa till jordbruksverket och fråga om det går för sig att importera Dessa
            fiskar
            (Poecilla Melanogaster,Blå Limia )
            från danmark har försökt läsa mig till det på tullverkets sida men de hänvisade till Jordbruksverket vi får se hur det går Fortsättning följer...
            Go Fish*

            Kommentar

            • hansg
              • February 2002
              • 444

              #7
              Det är inga problem att importera fisk från Danmark eller andra länder om inte arten är röd-listad.
              När du fått fisken ska du inom 5 dagar skicka in en blankett till jordbruksverket, tidigare fanns blanketten att ladda ner från deras hemsida vet inte hur det är nu.
              Vore jag som dig skulle jag kontakta Erik Rune Larsen i Stavern, Norge
              hans e-mail adress finns på POECILIAS hemsida, det är en mycket trevlig man som kan hjälpa dig med det mästa i fiskväg.
              mvh
              hans-göran
              hgl

              Kommentar

              • imported_n/a
                • July 2003
                • 149

                #8
                Hansg Måste ha missat nåt som du skrivit men adressen till poecillas hemsida har du den ?! såg även på Jordbruksverkets hemsida att Karpfiskar var förbjudna nu vet ju inte jag om det gäller levandefödande tandkarp oxå men men ...
                Go Fish*

                Kommentar

                • hansg
                  • February 2002
                  • 444

                  #9
                  Hemsidan är:
                  http://www.poecilia.org/

                  ErikRunes adress:


                  norge@poecilia.org

                  De karpfiskar jordbruksverket syftar på är de stora karparna som kan planteras in i våra vattendrag som gräskarp etc. och som kan föra in sjukdommar och konkurera ut våra egna inhemska karpfiskar, det har ingenting med våra tropiska tandkarpar att göra.
                  mvh
                  hans-göran

                  hgl

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    • July 2003
                    • 149

                    #10
                    Låter ju lovande för framtiden =) Då kommer jag snarast att införskaffa mig ett stim på ca 5-10 små söta Blå Limier!
                    Tack så mycket för all hjälp Hansg !Snällt av dig !
                    Go Fish*

                    Kommentar

                    • hansg
                      • February 2002
                      • 444

                      #11
                      Ingen orsak, alla som gillar limior och andra ungfödare är mina vänner :o)
                      Jag har en kontakt i Danmark som har mycket ungfödare bla limior ska se om jag hittar adressen till honom du kan ju nästan hoppa över dit..
                      h-g
                      hgl

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        • July 2003
                        • 149

                        #12
                        Det Skulle Verkligen Uppsakattas om du hittar den !TACK ännu en gång !
                        Go Fish*

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          • July 2003
                          • 149

                          #13
                          Kan Informera om att idag har hag varit i två fiskaffärer och frågat om Blå Limia I den ena sa han att jag var den enda som frågat efter fisken sen -88 och
                          lurade på mig 2 guppy honor och en hane istället (eller om jag var villig att ta dessa stackars fiskar från den slusken )Jaja de trivs nog bättre här ! de var väldigt fina Blå,grön,gul,röd hanne och honorna var ljusgul med orange fena och Mörkgul med mörkorange fena och dom var ca 8-9 cm långa (inte hannen dock) Förstår inte hur man kan tycka dessa fiskar är tråkiga ... Tillsaken i den andra affären "arken" där jag alltid köper mina fiskar var han faktiskt villig att ta in ett trettio tal och det fanns inget tvång på att jag skulle köpa dom med andra ord har min dag varit lyckad ... Han sa visserligen att han skulle få dom via hör och häpna Danmark men det spelar ju ingen roll!

                          Bara ville berätta för intresserade hur det har gått och att det går att få tag i denna fisk men man måste vara lite stammis...med stället ifråga ! Arken iallafall i Halmstad är en bra affär trots att dom kanske inte har så mycket att välja på så försöker de iallafall att skaffa fram om man kommer med önskemål !
                          Go Fish*

                          Kommentar

                          • hansg
                            • February 2002
                            • 444

                            #14
                            Roligt Henric, då får du sälja till mig sedan :o)
                            har en granne som åker regelbundet till Halmstad, av någon konstig anledning :o)
                            h-g
                            hgl

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              • July 2003
                              • 149

                              #15
                              Ja den anledningen är outgrundlig =)Det kan absolut ordnas !MEd försäljnigen menar jag .vi kan bestämma ett pris redan nu !1kr st!
                              För jag har på känn att om jag får hem dessa fiskar så kommer de att föröka sig Rejält! konstigt var att Killen på arken hade aldrig hört talas om dem utan fick slå in en "bibel" men sen har jag oxå kunnat konstatera att den fiskboken som jag har och läste i vid tillfället när jag blev intreserad av limian är från -68 så det har kanske hänt en del´...
                              Go Fish*

                              Kommentar

                              Arbetssätt...