Hur lång är "graviditeten"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yvonnsan
    • July 2003
    • 27

    Hur lång är "graviditeten"?

    Hej! Jag undrar hur lång graviditets tiden är för mollys och guppys, har några honor hemma som har varit tjocka hur länge som helst och har även haft några som inte är tjocka mer än typ 1 vecka innan de ynglar. Någon som vet på ett ungefär hur lång tid det ska ta?
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Ca 4 veckor. De kan gå över tiden om de inte tycker det är säkert att föda.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • imported_n/a
      • July 2003
      • 149

      #3
      Håller med MrSonk Han har koll .. kan vara så att vissa honor känner sig stressade och pga av det inte vill släppa ynglena har en guppy som har vart gravid sen jag fick ´hem den och det är ca mellan 5-6 veckor hon har fött nåra enstaka men långtifrån alla försök om möjligheten finns att ha en och en i ett eget kar och sätt nät på ca hälften ett nät med såpass maskor att ynglena kan simma igenom men som honorna inte klarar om du vill behålla alla ynglena så tar du ju bara bort honorna efter de är klara men det blir en hel del...
      Go Fish*

      Kommentar

      • Nova
        • April 2003
        • 512

        #4
        Eller så köper du en lite yngelkasse, kostar ca 50 kr på djuraffärerna.
        Mvh Nova
        Denise

        Kommentar

        • hansg
          • February 2002
          • 444

          #5
          4-5 veckor stämmer bra beror mycket på vattentemp., men det kan faktiskt bli längre oregelbundna perioder ibland mellan födslarna.
          h-g
          hgl

          Kommentar

          • JR
            • April 2003
            • 2112

            #6
            framför allt molly verkar kuynna hålla upp ett tag ibland..min silvermolly födde två kullar sen väntade hon ett par månader innan hon började tjockna till igen..
            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

            Kommentar

            Arbetssätt...