Svärdbärare???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    • July 2003
    • 149

    Svärdbärare???

    Fick för ett tag sen tio svärdbärare av min bror i utbyte mot tio silver molly jag vet INGET om dessa rara fiskar men jag tror inte det är helt normala färger på dem nåra är gula nåra är svarta och röda och gula nåra är gröna osv osv ... vad är den "normala"färgen hur ofta kommer dom att föröka sig när blir de "myndiga"osv skulle vilja lära mig <font size="3">allt</font id="size3"> så om nån har nåra bra tips eller råd hör mer än gärna av er !har försökt läsa mig till en del men det står ju mest om könsskillnader osv... Tacksam för svar !
    Go Fish*
  • gurkan
    • March 2003
    • 632

    #2
    den vilda svärdbäraren är grön.... svärdbärar honorna kan byta kön til hanar efter ett tag också.... svärdbärare är ungefär lika svåra som mollys att sköta...
    corydoras.

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Den vilda svärdbäraren var en gång grönaktig i färgen, men de fiskar som idag finns i våra akvarier är alla korsade med både det ena och det andra och uppvisar därför en rad olika färgvariationer.

      Svärdbärare blir könsmogna som regel mellan 6 - 12 månaders ålder. De könsbyten som gurkan pratar om är sent utveckade hanar som till en början är "kamoflerade" till honor.

      Honorna brukar kunna få 6-10 kullar om året, med vardera 10-60 yngel. De är relativt produktiva med andra ord, men de äter gärna sin egen avkomma.

      Min erfarenhet av svärdbärare är att de äter det mesta, jagar och äter yngel och är ganska så "kaxiga" av sig. De är en färgklick i akvariet, blir större än Platy och Guppy och är riktigt trevliga att ha i akvariet.

      Se till att ha fler honor än hanar, gärna 2-4 honor/hane, för hanarnas uppvaktning kan vara intensiv och är mycket jobbig för honan i längden.

      Lycka till med det som jag har som en av mina favoritfiskar

      Swetrot

      Kommentar

      • hansg
        • February 2002
        • 444

        #4
        Av svärdbärare finns det en del gröna arter bla x.helleri i det vilda, sedan finns det lågt räknat ett tiotal arter av vild -svärdbärare + ett tjugotal olika populationer alla med olika kroppsform och färger allt från rött ,gult blått fläckig och bandad.
        mvh
        hans-göran
        hgl

        Kommentar

        • hansg
          • February 2002
          • 444

          #5
          glömde.. Svärdbärarna blir könsmogna från någon månad upp till 18 månader, får i regel ungar var 4-5 vecka i antal från 30 upp till 200st.
          Yngel speciellt hanar ska växa upp med en vuxen svärdbärar hane, annars blir de könsmogna för tidigt och slutar växa ,du får alltså inte fullvuxna exemplar, yngel som hålls i en temp. av 19-21 grader blir betydligt större än de som hålls i högre temp.
          En del Svärdbärar arter kan bli upp till 14-15 cm ,med svärdet närmare 30 cm, andra arter kan bli omkring 2.5-3 cm.
          Så det är en fisk med stora variationer ,inom vissa arter fajtas hanarna med varandra mest på lek inom en art slåss de tills en är död och även honorna av den arten slåss så "stickorna ryker"
          hans-göran
          hgl

          Kommentar

          • imported_n/a
            • July 2003
            • 149

            #6
            Tack för alla svar ! en till fråga mest riktad till HANSG
            du skriver att hanarna behöver gå tillsammans med fullvuxna problemet är att jag har inga som är helt fullvuxna däremot så har jag en nästa fullvuxen hane och han går med de 9 andra i olika storlekar...kommer han bli nå större han är grymt smal fast de får mat ofta och jag trodde att det berodde på att han växte på längden och inte på bredden inte än iaf...det hör ju tillsaken att det 10 svärdbärarna är från olika kullar och den minsta är som en nyfödd molly och den största som en stor guppy...
            Go Fish*

            Kommentar

            • hansg
              • February 2002
              • 444

              #7
              Hej Henric,
              ska förklara mig litet tydligare, om du får en kull med svärdbärar yngel som du vill odla/ta reda på ,så tar du dem direkt efter födsel till ett mindre akvarie 30-40 liter , låter dom gå där tills de har en längd av 2-2.5 cm, sedan så flyttar du dom till ett större akvarie där du redan har en eller flera hannar som redan är könsmogna med utvuxet svärd.
              Då inverkar dessa redan könsmogna hanar på dina yngel på så sätt att de hämmar könsutveklingen (tex en vild Xiphophorus helleri blir inte könsmogen förrän efter c:a 12 månader)och ynglen växer ut till full storlek .
              Men som jag skrev är det också viktigt att du inte håller dem i för hög temperatur.

              Men låt dina yngel gå med din nästan fullvuxna hane, den hanen blir inte så stor men ynglen kommer att bli det.

              Ofta skyller man på att köpta svärdbärare är inavlade och små men det är helt fel, har ingenting med inavel att göra det gäller bara att föda upp dem på rätt sätt.

              Kom också ihåg att Svärdbäraren (den vanliga köpta vi talar om) är en stor fisk och kräver akvarier på en längd av minst 1 meter gärna mera för att få optimala tillväxst möjligheter.

              I det vilda är svärdbäraren också en stor älskare av alger går och betar från stenar och växter hela dagarna ,så ge dem också rikligt med vegetarisk föda.
              mvh
              hans-göran
              hgl

              Kommentar

              • maried
                • July 2003
                • 30

                #8
                hansg - det här med behov av vuxen hane och kallt vatten - gäller det även platy eller är det specifikt för svärdbärare?

                Kommentar

                • hansg
                  • February 2002
                  • 444

                  #9
                  Hej maried!
                  Har inte hållit på så mycket med Platy ,men eftersom det egentligen är samma släkte nämligen XIPHOPHORUS så är det troligt, nu finns det ju också massor med "PLATY" arter också, av de två vanligaste X.MACULATUS och X.VARIATUS (Indianplaty) så mår indian platyn bäst av en tmp på runt 20 grader medans maculatusen gärna vill ha 24-25 grader då den kommer frän sydliga delar av Mexico.
                  Problemet är att Den platy vi köper i affärerna är en hybrid med inkorsningar från flera Platy o. svärdbärar arter så man vet aldrig riktigt hur de reagerar.
                  Men som sagt jag håller det för troligt och stämmer också in på andra arter av ungfödare som Limia,Molly etc och även på Höglandstandkarpar (äkta ungfödare) så är det viktigt att ej få för tidig könsmognad så mina Ameca Splendens yngel får gå med äldre hanar och når då en längd av runt 10 cm på hanarna.
                  mvh
                  h-g
                  hgl

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    • July 2003
                    • 149

                    #10
                    Ok Tackar Massor för att jag fick ta del av dina kunskaper HANSG
                    Go Fish*

                    Kommentar

                    • hansg
                      • February 2002
                      • 444

                      #11
                      Henric,Du kan också höra med Martin Tverstedt i Danmark :
                      martinrt@email.dk
                      Är osäker på om adressen är rätt men du kan prova, det är en hyvens person som också kanske kan hjälpa dig.
                      h-g
                      hgl

                      Kommentar

                      Arbetssätt...